Tja. Daar sta je dan ineens in het middelpunt van de belangstelling. Zaterdagavond besteedde VARA Kassa! aandacht aan de verspreiding van de Telefoongids. Dat lijvige boekwerk dat vroeger onder de telefoon lag, of in ieder geval er dicht bij in de buurt. Maar dat volgens onderzoek van Kassa! inmiddels door eenderde van de ontvangers in de papier- of afvalbak wordt gegooid. Naar het er nu naar uitziet, is het niet gedaan met wat aandacht kort na de uitzending. Het bedrijf zelf? Los van een reactie van de woordvoerder maandag, naar aanleiding van inmiddels 13.000 opzeggingen, is het stil. Niet in de laatste plaats op de site zelf. Een gemiste kans.
Natuurlijk. In de ideale 2.0 wereld zou ieder bedrijf in Nederland volledig bedreven moeten zijn in social media, met een website die volledig toegerust is op Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter en the next big thing. En natuurlijk, er zijn mensen die het schan-da-lig zullen vinden als een bedrijf nog niet zo bedreven daar in is. Dat is het ene uiterste.
Het andere uiterste is het totaal niet inspelen op de commotie die is ontstaan naar aanleiding van de uitzending van Kassa. Op de site is niets te vinden over het issue. Behalve dan de pagina waar je de ontvangst van de papieren Telefoongids kunt opzeggen. Intussen zoemen oproepen over het opzeggen rond op Internet. Waarschijnlijk maalt De Telefoongids niet om het verlies aan aantallen mensen dat de papieren Telefoongids wil ontvangen. Grote kans dat het ze zelf per saldo ook gewoon geld kost. En let's face it: het zal de mensen bij De Telefoongids ook niet zijn ontgaan dat het Internet voortaan de manier is waarop wij allen zoeken.
Als dat zo is, maakt dat het des te meer een gemiste kans. Want momenteel gaan toch vooral de volgende beweringen over De Telefoongids de ronde:
- Je krijgt ieder jaar ongevraagd een papieren Telefoongids waar je bijna niets aan hebt en die je bijna niet gebruikt
- De Telefoongids maakt jaarlijks 0,5% van de papierconsumptie in Nederland uit
- Er zijn al duizenden mensen die De Telefoongids hebben opgezegd en velen daarvan vragen anderen dat ook te doen (zie hier en hier)
Als dat allemaal zo is, dan zou het mooi zijn als De Telefoongids over haar eigen schaduw zou kunnen heenspringen. Bijvoorbeeld met de boodschap: "Tijden veranderen. De Telefoongids was er, is er en zal er blijven als informatiebron. Maar - met het oog op het milieu en onze toekomst - zo min mogelijk in papieren vorm. Daarom vragen wij u de volgende keer aan te geven of u de papieren versie nog wilt ontvangen. Doet u niets, dan is het de laatste keer dat u de gids thuis ontvangt. Wij helpen u dan graag verder via Internet. Wilt u de papieren versie blijven ontvangen? Dan bezorgen we die bij u zoals u dat al decennia gewend bent. Maar misschien dat u eens aan de milieubelasting hiervan wilt denken."
Het is maar een idee.
PS1 De links zijn ingevoegd. PS: Ja. U mist links. U mist verwijzingen. U mist nog veel meer. Ik miste bij het maken van dit artikel een netwerkverbinding die mij java toestond. Later volgt dus nog een update.
PS 2 Via @marceldezentje kreeg ik de melding dat De Telefoongids vandaag, woensdag, reageert in Metro
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!