Marktonderzoekbureau Newzoo, gespecialiseerd in gaming, meldt in zijn 2016 Global Esports Market Report dat de wereldmarkt voor deze gamingtrend in 2016 zal groeien tot zo'n 463 miljoen dollar en zelfs tot 1,1 miljard in 2019.
Newzoo geeft aan dat het publiek voor deze e-sports bestaat uit 131 miljoen, er tijdens grote internationale events haken er nog eens zo'n 125 miljoen aan.
Noord-Amerika loopt voorop als het gaat om omzet, maar in Azië groeit het aantal bezoekers/kijkers het snelst.
De omzet bedroeg in 2015 325 miljoen dollar wereldwijd, en daarvan nam Noord-Amerika 121 miljoen voor zijn rekening. Newzoo verwacht dat dit jaar het totale bedrag met 54 miljoen dollar verhoogd zal worden, als gekeken wordt naar merchandise, toegangskaarten, sponsorships, online advertising en mediarechten.
Online advertising
Online advertising is het snelst groeiende segment qua omzet. Online advertising laat een groei zien van 99,6 procent sinds 2014.
Newzoo signaleert dat traditionele mediabedrijven zich meer gaan bezig houden met e-sports, zeker als het gaat om content en mediarechten.
Alle grote uitgevers investeren meer in e-sports. Ze zien dat de convergentie van video, live-events en de games zelf, consumenten de cross-screen entertainment verschaffen die ze graag zien.
Newzoo verwacht dat in 2016 onder andere dat traditionele media zich meer op het gebied van e-sports gaan begeven.
Bron: Warc
Foto: Wikipedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!