De heropleving van 'mobile scam' via mobile advertising

Veel consumenten kennen nog wel de slinkse ringtone abonnementen van mobile content providers waar de consument zich nauwelijks voor kon afmelden. We hadden gehoopt dat deze dubieuze praktijken anno 2014 niet meer ons meest persoonlijke device zouden bevuilen om de nietsvermoedende gebruiker geld afhandig maken met dure abonnementen. In diverse populaire mobile games, waaronder Flappy Birds, is nu echter een mobile advertising campagne te zien waarin deze vorm abonnementsdienst weer terug van weggeweest is

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na de banner krijgt met de tekst: “JA, ik ben 16 jaar of ouder! Ga Verder.”. Wanneer de mobiele gebruiker hier akkoord op geeft, start direct de abonnementsdienst van 5 euro per week. Bovenstaande abonnementsvoorwaarden vallen echter net onder het smartphonescherm en worden meestal niet gezien.

Oplichting? MobileMarketing.nl vroeg aan diverse Mobile Advertising specialisten hun mening over deze heropleving van ‘mobile scam’.

Hans Caspers (Semilo): “Ik ken de campagne niet, dit is niet iets dat wij zouden toelaten op ons mobiele netwerk. Ik ben geen voorstander van dit soort diensten en met uitingen die er zo slecht uitzien zou ik het alleen om die reden al niet willen draaien. We zijn in het verleden wel eens benaderd door dit soort clubs, maar het zijn niet de adverteerders die we graag zien op onze titels. De laatste jaren zien we ze eigenlijk nooit meer, heb het idee dat het een uitstervend ras is... maar er wordt ongetwijfeld nog een boel geld verdiend over de ruggen van onwetende consumenten  Volgens mij zijn dergelijke abonnementsdiensten (neem aan dat het een SMS dienst betreft?) tegenwoordig niet eens geoorloofd. Het kan echter niet zo zijn dat je door de klik op een banner vast zit aan zo&;n abonnement. Daarvoor dien je volgens mij altijd je mobiele nummer in te voeren of zelfs een SMS te sturen naar een premium nummer waarmee je bevestigt dat je van zo&;n dienst gebruik wilt maken. Voor exacte do&;s en don&;ts met betrekking tot SMS abonnementsdiensten kun jij kijken op: de

Roel van Eersel (Mocreate): “Mijn eerste gedachte is dat dit tegen de regels is, volgens de  moet er duidelijk vermeld worden dat het om een abonnementsdienst gaat en moet deze voor een tweede keer bevestigd worden. Dus de operatoren zouden dit soort partijen direct moeten afsluiten. Dit soort campagnes zal je dan ook nooit op het door ons geëxploiteerde Samsung Mobile Ad Network tegenkomen. We maken namelijk gebruik van een blacklist. Als exploitant/publisher moet je de blacklist dan ook goed beheren om te voorkomen dat dit soort campagnes op het netwerk gaan draaien, met name als via exchanges traffic ingeboekt wordt. We zijn wel eens benaderd door dit soort partijen die met een goed verhaal en mooie vergoedingen binnen komen, maar we checken dan altijd de mobiele landingspagina en dan weten we voldoende. Zo&;n campagne kan dan wel financieel interessant zijn, het schaadt je eigen netwerk en je benadeelt de bezoekers van je mobiele sites en platformen. Gelukkig krijgen dit soort partijen weinig voet aan de grond in Nederland, daarom kom je ze met name tegen in (buitenlandse) apps die via een exchange ingeboekt worden. Dit soort praktijken schaden de mobile advertising markt, net zoals dat in het verleden bij ringtones is gebeurd.“

Harm Schweigman (Nakko): “Dit lijkt op de praktijken van sommige partijen die we vroeger zagen in de ringtone industrie. Als je als gebruiker niet oppast zit je na een sms of een click vast aan een ongewild abonnement. Met dit soort partijen doet Nakko Media rechtstreeks geen zaken. Een klein maar groeiend deel van alle mobiele campagnes die in Nederland draaien worden echter via een adexchange in gekocht. Hierdoor is het moeilijk om dergelijk campagnes vooraf te weigeren. De enige remedie die er is, is monitoring. Op het moment dat dit soort advertenties via een ad exchange voorbijkomen,  kun je ze blocken. De adverteerder zal dan via een andere route een vergelijkbare advertentie proberen in te kopen. Zo ontstaat er een kat en muisspelletje. Dit vergt dus zeer veel handwerk.”

Keith Ta (WideSpace): “De partijen die dit soort campagnes aanbieden hebben het vaak wettelijk goed uitgezocht. Er staat immers onderaan de banner een uitleg over wat er gebeurt wanneer men op ja klikt. Ik heb niet echt een mening over dit soort campagnes. Zolang ze zich aan de wet houden moeten bedrijven zelf weten wat ze doen. Het is wel zo dat deze campagnes niet op het premium netwerk van Widespace passen omdat zij performance gedreven zijn en merken op Widespace adverteren om op een kwalitatieve manier met hun doelgroep te communiceren.”

Michel Hoekstra (Ligatus):“De campagne van ben ik inderdaad wel eens tegengekomen, maar wij zijn als Ligatus nooit benaderd door hen of soortgelijke partijen. Wij zouden een dergelijke campagne ook niet toelaten. Ten eerste doen wij geen porno-campagnes. En ten tweede ook geen campagnes waarbij het niet duidelijk is waarvoor je akkoord geeft, of waarvoor je gegevens invult.”

Thomas Reuser (TVGids.tv): “Wij kennen deze ads wel; ze zijn erg hardnekkig om ze te blocken. Ook via Google Acwords, vanwaar ze vaak worden geserveerd, zijn ze niet makkelijk te weren.  Je zit weliswaar bij iOS niet meteen aan een abonnement vast , want er zit nog een targetpay pagina tussen, maar verrijkend zijn dit soort ads op geen enkele wijze. Het zijn geen partijen die je als uitgever aan je gebruikers wilt tonen. Wij monitoren de inventory voor onze app uitgevers en daar is brand protectie een belangrijk onderdeel van.  De exacte wetgeving is mijn niet bekend, maar waarschijnlijk is die er ook niet. Het zou me niets verbazen als dit soort partijen binnen de mazen van de wet opereren. Wij zijn in het verleden wel vaker door dit soort partijen benaderd. We onderzoeken het en gaan eigenlijk nooit met ze in zee. Het brengt niets, niet op korte en helemaal niet op lange termijn.”

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie