Om de stand van zaken in de reclamewereld van nu te begrijpen, wil ik in dit stukje even terug naar twaalf jaar geleden. De reclamewereld had er een paar fantastische decennia opzitten. Vele reclame-ondernemers hadden prima geld verdiend. Ze hadden één klacht. Ze vonden destijds dat ze de marketingman/vrouw als opdrachtgever waren ontgroeid. Ze wilden dé adviseur worden in de boardroom. Daarvoor moesten ze hun reputatie verbeteren. Én ze wilden groeien. Want hoe groter hun bureaugroepen (iedereen had een groep), hoe sterker je zou staan in het zakendoen.
Of de boardroom is bereikt, is nog maar de vraag. De reclamewereld is in de meeste gevallen de adviseur gebleven van de marketingman/vrouw. Wat zeker niet is gelukt, is de groei. De reclamebureaus zijn in grote lijnen gekrompen. De top is smaller geworden, de subtop is zo versnipperd dat klanten door de bomen het bos niet meer zien.
Ranglijsten zoals destijds worden niet meer bijgehouden. Dat mag niet meer van de grote bovenbazen in New York, Londen en Parijs. De deelcijfers per land zijn nu geheim.
Dus hoe groot de grote bureaus echt zijn, weet inmiddels niemand meer. Daarover een beetje speculeren en er iets van vinden, doe ik graag een andere keer.
Is het anno 2011 beter of slechter? Hebben de reclamebureaus hun positie verloren aan communicatiebureaus? Aan mediabureaus? Doen klanten meer zelf? Daarover graag een andere keer meer.
Nu, louter ter lering en vermaak, het ranglijstje van de Grootste Tien uit 1999.
Eerst de naam van de groep. Daarna het aantal fulltime medewerkers. Vervolgens het bureau-inkomen. In guldens. Dus voor de allerjongste lezertjes: deel maar door twee-en-een-beetje, dan heb je de euro’s.
1999
1 TBWA Netherlands 590 127,5 miljoen
2 BBDO Nederland 505 118,6 miljoen
3 Publicis Groep 390 109,1 miljoen
4 Young & Rubicam Group Netherlands 440 105,4 miljoen
5 Result DDB Groep 220 68,9 miljoen
6 Lowe Lintas & Partners 228 65,2 miljoen
7 Benjamens, Van Doorn - Euro RSCG Groep 255 64,5 miljoen
8 PPGH/JWT Groep 185 57,9 miljoen
9 Grey Communications Group 220 49,0 miljoen
10 Ogilvy & Mather (Nederland) 180 43,1 miljoen
Nou, nog een paar namen en cijfers dan. De nummers elf tot en met vijftien van 1999. Zonder bureau-inkomen. Wel met aantal fulltime medewerkers.
11 McCann-Erickson (Nederland) 137
12 Hollandse Communicatie Maatschap (HCM) 78
13 Noordervliet & Winninghoff/Leo Burnett 97
14 TMP.Worldwide 138
15 Bridge'ADMP 87
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!