De ChristenUnie gaat ‘Voor de verandering’. Wat dat is blijkt absoluut niet uit deze slogan. Want verandering is een lege huls. Je moet als kiezer dan zelf maar invullen wat je wilt veranderen. Toen Obama in 2008 ‘Change’ lanceerde, zat daar een uitermate knappe campagne achter waardoor het begrip geladen was met beelden en plannen. Had de ChristenUnie hun verandering in de campagnecommunicatie aan concrete ideeën gekoppeld, dan had de kiezer begrepen voor welke verandering op 12 september gekozen wordt. Bij de ChristenUnie ontbreekt die associatie met de slogan op de posters.
Je moet dus wel het filmpje zien om te snappen wat de ChristenUnie wil en dat is weer een extra drempel. De film is wel verrassend vrolijk met een heus meerstemmig koor, muzikanten en meerdere burgers en professionals die waarden toelichten die ze terug willen. Zoals de advocaat die het belangrijk vindt dat het belang van een ander ook voorop staat. En de oma die haar kleinkinderen niet met slechte staatsfinanciën wil opzadelen. De ChristenUnie maakte ook speciaal een campagnesong. Dan gaat het ook allemaal meer leven. Dan krijgt de ‘verandering ‘iets meer kleur. Maar zonder de spot gezien of het lied gehoord te hebben? Helaas!
Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig blogs en analyses over de campagne en de debatten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!