Verandering is de grote constante in het vakgebied, en het tempo waarin ze het communicatievak op zijn kop zet neemt alleen maar toe. Op ons jaarlijkse CommunicatieCongres was het gisteren tijd stil te staan bij de gevolgen hiervan en de wijze waarop communciatie kan inspelen. Een impressie van een dag vol inspiratie in 16 tweets.
Uitglijder voorkomen
De Vlaamse Cyriel Kortleven ging in op professionele ontwikkeling en gebruikte daarvoor de metafoor van een ladder over een bananenschil plaatsen om te vermijden dat iemand erover valt. Deze vind je in bijna elke organisatie (regels, gewoontes, assumpties, …) We verwijderen ze echter niet omdat verandering bedreigend is. Ook binnen de communicatiewereld blokkeren we heel wat mogelijkheden om ons eigen potentieel ten volle te benutten. Kortleven schetst in een boeiende voordracht hoe problemen zijn om te zetten in kansen.
How to Kill IdeaKillers? ... Yes and... Begin Nano, Durf te dromen #COMMGRES16 @CyrielKortleven pic.twitter.com/jMTeF1DMuI
— Michiel van der Spek (@spektweet) November 15, 2016
Het why van de jager
Janneke Eigeman haalde jagers achter de boom vandaan en gaf ze een rol in de communicatie.
Hulde @janneke_eigeman: hoe starten met je why in de praktijk echt werkt bij de jagers vereniging #COMMGRES16 @LBL_content pic.twitter.com/90nk2g4YdY
— kim rikken (@kimrikken) November 15, 2016
Jubileumlessen
Paul Luijten van Schiphol over het 100-jarig bestaan van de luchthaven en de viering daarvan (laat die niet aan communicatie over).
#funny: laat je #jubileum nooit verzorgen door de afdeling communicatie volgens @paulluijten van #Schiphol #COMMGRES16 @LBL_content pic.twitter.com/YX7FmDd01c
— kim rikken (@kimrikken) November 15, 2016
Historische verkiezingen
Timen van Haaster blogte voor CommunicatieOnline vanuit de VS over de historische presidentsverkiezingen. In een sessie ging hij in op de geleerde lessen.
LIVE op #Periscope: Break out sessie van collega Timen van Haaster over de Amerikaanse presidentsverkiezingen #adfo… https://t.co/pj8p15dXZ7
— MSLGROUP Nederland (@MSL_NL) November 15, 2016
Over 5 jaar
Betteke van Ruler ging in op de vraag hoe het vak erover 5 jaar uitziet en welke implicaties dat heeft voor de professionals.
Hey, it's crazy out (t)here #communicatiecongres - met @centraalverhaal @bettekevanruler @adfogroep pic.twitter.com/dirnKzIqFN
— bianca spierenburg (@studiopolkadot) 15 november 2016
Vogelgriep en video
Tim Lammers had last van de Vogelgriep. Niet zelf, maar wel professioneel. De marketing- communicatiemanager bij Koninklijke Burgers’ Zoo in Arnhem kon daarom niet 'live' aanwezig zijn. De organisatoren regelden snel dat hij zijn presentatie per video kon doen. Lammers ging in op de dieren die zorgen voor spannende verhalen die hij ook in zijn communicatiestrategie kan inzetten. Met veel video uiteraard.
Je zou ons moeten zien @Marketim, we zitten ademloos te luisteren naar je verhaal! #commgres16 pic.twitter.com/zOHEPtvzTZ
— PatriciavanderLinden (@PatriciavdL) 15 november 2016
Ik had jullie inderdaad graag gezien, maar kan beetje op Twitter meegenieten! https://t.co/430HpJFoaP
— Tim Lammers (@Marketim) November 15, 2016
Werknemers als ambassadeurs
Michael Brit van Lewis Pulse - digitale strateeg, auteur en TEDx spreker, liet zien hoe organisaties nieuwe doelgroepen bereiken door het slim inzetten van werknemers?
@Britopian makes the case for owned (community) channels, as (social media) channels might disappear @IWAHQ #COMMGRES16 pic.twitter.com/dFWSLF4UIN
— Inge Wallage (@IngeWallage) November 15, 2016
PR people: Not everything can be on message. Empowering staff means letting go some control #britopain #commgres16 pic.twitter.com/ldfhquSr3F
— PRDutch (@PRDutch) November 15, 2016
Human wall en andere beelden
Hans Anker bracht ooit de 'human wall'naar Nederland, je weet wel, dat er ook mensen achter de politicus zitten. Hij ging op beeldregie. ‘Verkeerde’ beelden kunnen een zorgvuldig geformuleerde boodschap zo onderuit halen. Goede beeldregie is daarom essentieel. Zeker in de huidige tijden van sociale media.
#commgres16 Nieuwe toevoeging aan ons vakjargon naast #woordvoerder komt er een #beeldvoerder in deze visuele wereld is beeldregie key!
— Paula Verheul (@PaulaVerheul) November 15, 2016
Goed beeldgebruik in je #content bij #contentmarketing? gebruik deze 5 gouden regels door @HansAnker bij #commgres16 @LBL_content pic.twitter.com/avxZl15bk2
— kim rikken (@kimrikken) November 15, 2016
Why image direction matters: good image lessons at #COMMGRES16 #communication pic.twitter.com/FhWu0XVy2z
— Inge Wallage (@IngeWallage) November 15, 2016
Nudge Nudge
Het psychologisch onderzoeksduo Matthijs van Leeuwen en Rick van Baaren gingen in op de psychologie van de gedragsverandering. Overal horen we over technieken en duwtjes die mensen aanzetten tot gedrag. Ze voorspellen een enorme hype in nudging die we 5 jaartjes moeten uitzitten.
Bijna cabaresque lezing over nudging door Rick v Baaren en Matthijs van Leeuwen. Leuk en boeiend. #COMMGRES16
— Manon van Heumen (@ManonvanHeumen) November 15, 2016
Brilliant anti smoke campaign thailand #commgres16 - https://t.co/HoMhxsm3eu
— Cyriel Kortleven (@CyrielKortleven) November 15, 2016
Terugkijkend
#commgres16 mooiste woord: #rakeling. Mooiste inzicht: pic.twitter.com/08R62ZkuUl
— Saskia (@saszkia) November 15, 2016
Deze 2 viltjes blijven in mijn zicht vandaag #inspiratie n.a.v. bezoek #COMMGRES16 @CyrielKortleven pic.twitter.com/1ophHKoFO1
— Karlien Lodewijk (@karlienlodewijk) November 16, 2016
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!