CommunicatieCongres 2016, een Twitterverslag in 16 tweets

Verandering is de grote constante in het vakgebied, en het tempo waarin ze het communicatievak op zijn kop zet neemt alleen maar toe. Op ons jaarlijkse CommunicatieCongres was het gisteren tijd stil te staan bij de gevolgen hiervan en de wijze waarop communciatie kan inspelen. Een impressie van een dag vol inspiratie in 16 tweets.

Uitglijder voorkomen

De Vlaamse Cyriel Kortleven ging in op professionele ontwikkeling en gebruikte daarvoor de metafoor van een ladder over een bananenschil plaatsen om te vermijden dat iemand erover valt.  Deze vind je in bijna elke organisatie (regels, gewoontes, assumpties, …) We verwijderen ze echter niet omdat verandering bedreigend is. Ook binnen de communicatiewereld blokkeren we heel wat mogelijkheden om ons eigen potentieel ten volle te benutten. Kortleven schetst in een boeiende voordracht hoe problemen zijn om te zetten in kansen.

Het why van de jager

Janneke Eigeman haalde jagers achter de boom vandaan en gaf ze een rol in de communicatie.

Jubileumlessen

Paul Luijten van Schiphol over het 100-jarig bestaan van de luchthaven en de viering daarvan (laat die niet aan communicatie over).

: laat je nooit verzorgen door de afdeling communicatie volgens van

Historische verkiezingen

Timen van Haaster blogte voor CommunicatieOnline vanuit de VS over de historische presidentsverkiezingen. In een sessie ging hij in op de geleerde lessen.  

 

Over 5 jaar

Betteke van Ruler ging in op de vraag hoe het vak erover 5 jaar uitziet en welke implicaties dat heeft voor de professionals.

Vogelgriep en video

Tim Lammers had last van de Vogelgriep. Niet zelf, maar wel professioneel. De marketing- communicatiemanager bij Koninklijke Burgers’ Zoo in Arnhem kon daarom niet &;live&; aanwezig zijn. De organisatoren regelden snel dat hij zijn presentatie per video kon doen. Lammers ging in op de dieren die zorgen voor spannende verhalen die hij ook in zijn communicatiestrategie kan inzetten. Met veel video uiteraard. 

 

Werknemers als ambassadeurs

Michael Brit van Lewis Pulse - digitale strateeg, auteur en TEDx spreker, liet zien hoe organisaties nieuwe doelgroepen bereiken door het slim inzetten van werknemers?

 

 

Human wall en andere beelden

Hans Anker bracht ooit de &;human wall&;naar Nederland, je weet wel, dat er ook mensen achter de politicus zitten. Hij ging op beeldregie. ‘Verkeerde’ beelden kunnen een zorgvuldig geformuleerde boodschap zo onderuit halen. Goede beeldregie is daarom essentieel. Zeker in de huidige  tijden van sociale media. 

 

 

 

Nudge Nudge

Het psychologisch onderzoeksduo Matthijs van Leeuwen en Rick van Baaren gingen in op de psychologie van de gedragsverandering. Overal horen we over technieken en duwtjes die mensen aanzetten tot gedrag. Ze voorspellen een enorme hype in nudging die we 5 jaartjes moeten uitzitten. 

 

 

Terugkijkend

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie