Comm Laude 2016 - Deze talenten komen eraan!

13 jonge communicado's van wie we gaan horen

Wat zijn de talenten die ons vakgebied gaan bestormen? Jaarlijks vraagt CommunicatieOnline aan de HBO Communicatie-opleidingen om het talent van hun opleiding van het jaar te kiezen en te presenteren. Dit is het resultaat, Comm Laude 2016: 13 talenten om in de gaten te houden.

Sam Vlas, 23 jaar, Fontys ACI Tilburg 

&;Sam Vlas raakte als kind aan twee dingen verslingerd: verhalen maken en aan themaparken als de Efteling.

Vlas viel tijdens zijn studie aan Fontys ACI  op doordat hij een enthousiast pleitbezorger was voor een themaparkles in de studie. Die kwam er en bleek  de deuren te openen naar onder meer een stage in Walt Disney World Florida en in de functie die Sam Vlas nu bekleedt bij P&P Projects. 

Vlas&; liefde voor verhalen breidde zich nog uit van themaparken naar film, theater, video games, animatie, strips en boeken. &;Ik werd een nerd, en dat ben ik nu nog steeds. Met trots!&

Lianne van Vliet, 22 jaar, The Hague University of Applied Sciences

Lianne van Vliet is misschien &;niet de perfecte student&;, ze is wel een doorzetter. De mensen op de Haagse Hogeschool die haar nomineerden kunnen dat beamen. Van Vliet: ‘Als ik iets in mijn hoofd heb zal ik er alles aan doen om het te bereiken.’

Tijdens haar opleiding volgde Van Vliet de minor Pers & Media, waarvoor ze stage liep bij SBS Broadcasting. Bij die omroep deed ze ook haar afstudeeronderzoek naar de behoefte van kijkers aan online video. Daarna kwam ze terecht bij TERN International, een startup broadcasting-bedrijf, maker van de zender Insight.

Nu is ze op wereldreis. Haar belangrijkste les: ‘Denk niet te veel aan je cv. Het is belangrijk om een goed cv op te bouwen, maar het is nog veel belangrijker dat je iets doet wat je leuk vindt. Geïnteresseerd zijn in wat je doet, maakt je uiteindelijk goed in jouw vak.’

Anouk Liebers, 25 jaar, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Anouk Liebers startte al tijdens haar studie communicatie aan de HAN met de food- en travelblog mydeliciousjourney.com. ‘Ik reis de wereld over, schrijf stukjes voor mijn eigen blog en andere online reismagazines en sta graag uren in de keuken om mijn eigen plekje online te vullen met lekkere recepten.’ Ze werkt als influencer met een waardevol bereik samen met verschillende bedrijven, van toerismebureaus, lifestyle en food webshops tot pr-bureaus.

Liebers LinkedIn-profiel laat een indrukwekkende lijst aan werkzaamheden zien: projectleider, business-teammember en communicatie- en marketingmedewerker bij het Student Research Center.  En dan laat ze zich nog inhuren als marketeer, blogger en socialemediaspecialist. Haar droom? Haar eigen mooie Bed&breakfast openen, ‘mensen een mooie tijd geven’. Haar kennis van marketing en pr komen ook daar van pas.

Leonie van Alst,22 jaar, Hogeschool Utrecht

Ze heeft enkele liefdes in haar leven, de een wat exotischer dan de andere. Leonie van Alst, student Communicatiemanagement in Utrecht, is bijvoorbeeld fanatiek bezig met bossabal, een combinatie van voetbal, volleybal en turnen. En dat alles op een luchtkussen met trampolines. Ze geeft er les in. 

Ze houdt ook van Coca-Cola, het onderwerp van haar thesis over product placement; wat is effect van Coca-Cola in de film? Van Alst: ‘Ik ben fan van dat merk. Er zijn mensen die zeggen dat er geen verschil is tussen Coca-Cola en Pepsi, maar dat is er echt wel. Ik mis bij Pepsi het gevoel dat Coca-Cola wel overbrengt.&;

Van Alst viel  tijdens haar studie op vanwege haar betrokkenheid bij de opleiding en de inhoud ervan.  Ze was vice-president voor het comité dat zich buigt over het studieprogramma. Ook nam Van Alst deel aan het honoursprogramma van Hogeschool Utrecht.

Maaike Poelen-Eshuis, Christelijke Hogeschool Ede

Visuele communicatie, dat is de specialiteit van Maaike Poelen-Eshuis. De basis legde ze daarvoor aan de kunstacademie en later tijdens haar studie Communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede. Altijd met de camera aan de slag.

Voor haar stage daar kwam Poelen-Eshuis terecht op de afdeling communicatie bij de NS. Ze werkt er nog, als fotograaf, waar ze de grote momenten vastlegt. Zo fotografeerde ze de huldiging van Nederlands snelste vrouw, Dafne Schippers, en mocht ze Koning Willem-Alexander portretteren tijdens diens werkbezoek aan de NS. Tijd voor zenuwen had ze niet. ‘Ik dacht dat een staatssecretaris op bezoek kwam, en kreeg pas op de dag zelf te horen dat het om de koning ging.’

Ze is een ondernemend type, daar ligt ook haar ambitie, vertelt ze. Haar loopbaandroom voor over vijf jaar? ‘Een groot eigen bedrijf, dat gespecialiseerd is in video en foto, van strategie en concept tot uitvoering.’

Madelon Tiemens, Hogeschool van Amsterdam

‘Madelon is nu wat je noemt een rising star! Zo&;n dame die je gewoon in je team wilt hebben omdat ze keer op keer positief verrast.’

Zo, die kan Madelon Tiemens in haar zak steken. Het compliment van Rik Vandewall, haar voormalig begeleider bij bureau Eigen Fabricaat, waar ze stage liep.

Madelon Tiemens studeerde cum laude af aan de Hogeschool van Amsterdam met als profiel reclame, marketing en ommunicatie. Haar afstudeeronderzoek naar de identiteit en reputatie van Stichting Opkikker hield ze in samenwerking met The Oddshop.  Tiemens werkt inmiddels als projectmanager bij dit bureau.

Ze houdt ervan de verschillende ‘poppetjes’ bij elkaar te brengen en vindt het niet erg zelf op de achtergrond te blijven. Dienend, maar wel met de ‘overview’. Wil over vijf jaar meer aan de strategiekant zitten en in een verdere toekomst haar kennis overdragen, als docent aan en hogeschool bijvoorbeeld. ‘Maar dat is nog heel ver weg.’

Claudia de Keijzer, 22 jaar, HZ University of Applied Sciences

Zo’n dancefestival als Mysteryland. Alles is daar goed doordacht, alles zit professioneel in elkaar. ‘Ik kan daar erg van genieten’, zegt Claudia de Keijzer.

Evenementen organiseren vond ze al leuk toen ze van de middelbare school kwam. Ze ging daarom als Zeeuws meisje naar Rotterdam voor een minor &;Evenementenmanagement&;.  

Toen ze later Communicatie in Zeeland ging studeren,  kwam ze tijdens haar stage weer in Rotterdam terecht bij verzekeringsmaatschappij Aon. Ook hier speelden de evenementen een belangrijke rol. Een bedrijfsfeest voor 700 mensen organiseren bijvoorbeeld, of een diner voor het managementteam van Aon en grote klanten tijdens de TEFAF in Maastricht. Ze mocht eraan meewerken en wil het graag blijven doen.

‘Waarom? Omdat het fantastisch is om plannen te bedenken en te organiseren, en dat het precies uitpakt zoals jij het wilt.’  

Marije van Kwawegen, Inholland Rotterdam

Wat als de pleuris uitbreekt? Dan raakt Marije van Kwawegen geïnteresseerd. Crisiscommunicatie vindt ze een van de interessante kanten van het vakgebied. Wie het goed kan, in crises optreden, maakt het verschil tussen een imago dat nog decennialang kampt met een fout of een onderneming waaraan het niet blijft kleven.

Van Kwawegen studeerde media en Communicatie aan Hogeschool Inholland Rotterdam. Ze werkt nu als media-analist bij Monalyse, een onderdeel van de Sterk Werk Communicatiegroep.

Ze heeft altijd belangstelling gehad in bestuur en maatschappij, iets wat ongetwijfeld heeft meegespeeld in de kandidaatstelling voor Comm Laude.  Afgelopen september maakte ze deel uit van de delegatie van de Erasmus Universiteit van 14 studenten naar de VN. Eerder al liep ze stage bij de  persvoorlichters van de vakcentrale FNV.

Haar ideaal: mensen helpen door je werk dat je doet. ‘Dat kan ook op grotere schaal natuurlijk, bij de VN of de EU, want daar gaat ook genoeg mis. Mensen zijn in de crisis veel vertrouwen kwijtgeraakt. Het is belangrijk ze dat terug te geven.’

Marlous Hazersloot, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Kleine merken die vanuit hun thuisbasis de wereld veroveren en uitgroeien tot mondiale ondernemingen. Marlous Hazersloot vindt de verhalen fascinerend. ‘Neem een Unilever, dat in zoveel landen en culturen aanwezig  is. Of Heineken. Dat is toch razend interessant te zien hoe ze al die markten benaderen, de verschillende merken voeren.’

Marlous Hazersloot is voorgedragen door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), waar ze tot begin 2016 studeerde en opviel. Ze richtte er onder meer de studievereniging SV RUIS op voor communicatiestudenten aan de Hogeschool. ‘Een heerlijke tijd: tot diep in de nacht discussiëren over het vak en studie.’

Deze zomer maakte ze deel uit van de jury van de SAN, Stichting Adverteerdersjury Nederland. In de categorie non-profit en overheidscampagnes was ze student-jurylid. Hazersloot doet nu een (Pre)master Communicatie- en informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit. Haar toekomst? Ze wil graag een traineeschap lopen bij een grote onderneming. Meeschrijven aan een verhaal dat haarzelf zou boeien.

 

Amier Baker, Hogeschool Leiden,  Applied Sciences, Europese studies

De kwaliteit van een klassieke burberryjas, of zo’n Nederlands schoenermerk als Filling Pieces. Amier Baker is in de loop van zijn studie steeds meer gaan houden van branding en merken. Vooral de luxere. Baker:‘Een goed exclusief merk heeft als eigenschap dat iedereen het kent, maar niet iedereen het kan krijgen.’

De liefde van Amier voor mode en branding kwamen samen in zijn stage bij BALR, het luxueuze sportmerk van de Nederlandse voetballers Demy de Zeeuw, Eljero Elia en Gregory van der Wiel. Baker, die houdt van marketing-research en –analyse, hield zich daar bezig met &;Building the brand - a Brand Equity study of BALR&;, een onderzoek gericht op het vergroten van de merkwaarde van het modemerk.

Sammy Kossen, Fontys Hogeschool Eindhoven

Ze houdt ervan om te kijken hoe communicatie een rol speelt in de wereld om ons heen. Zo hield Sammy Kossen onderzoek naar en een voordracht over storystelling, waarbij ze ook inging op de wijze waarop IS dit inzet in zijn propaganda en welke verhalen daar tegenin zijn te brengen.

Kossen is voorgedragen als communicatietalent voor 2016 door Fontys Hogeschool, waar ze deze zomer afstudeerde in communicatiemanagement. Ze omschrijft zichzelf als iemand die ‘houdt van verbinden’ en met communicatie mensen bij elkaar kan brengen. Of het hun gaat om interne processen – hoe breng ik communicatie, marketing en sales bij elkaar? – of hoe goede doelen verbinding met hun doelgroepen kunnen leggen.

Sanne Kreikamp, Hogeschool Windesheim, Communicatie

Luisteren als communicatievaardigheid; vaak vergeten in de professionele communicatie, maar niet door Sanne Kreikamp: ‘De kern en essentie uit een verhaal halen, dat vraagt erom dat je geïnteresseerd bent in wat iemand vertelt en goed kunt luisteren.’

Kreikamp koos voor haar studie Communicatie omdat ze praktisch bezig wilde zijn, schrijven en goede teksten maken ‘die doordringen bij mensen’. Dat lukt haar goed, getuige de kandidaatstelling voor Comm Laude door de hogeschool.

Ook in de praktijk laat Kreikamp zien waar haar hart en talent ligt: bij het vertalen van vaak complexe boodschappen in begrijpelijke verhalen voor klanten en aanverwant publiek. Ze doet dat bij twee Future Insight, een jong bedrijf dat software biedt voor samenwerking bij complexe ruimtelijke bouwprojecten. ‘Echt een leuk startupbedrijf waar ik veel vrijheid krijg. Er zijn geen vaste uren, nauwelijks vaste regels, het is je eigen verantwoordelijkheid.&

Josephine Glazener, Groningen, Hanze University of Applied Sciences

Josephine Glazener werd naar voren geschoven door de Hanzehogeschool Groningen, waar ze in 2016 haar bachelor Communicatie binnenhaalde.

Glazener liep stage in zowel de bureauwereld, bij SimplyPR, als die van de schone kunsten; bij het Stedelijk Museum in Amsterdam werkte ze op de afdeling persvoorlichting.

Inmiddels heeft ze haar scope verbreed en is ze in Parijs beland. Daar studeert ze aan PSB Paris School of Business met een beurs van het VSB Fonds voor een Master in Arts and Culture Management.

Foto&;s: Nadeche Orie (behoudens die van Josephine Glazener)

Tekst: redactie Communicatie en Nadeche Orie

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie