Maar in de reisindustrie is wel degelijk sprake van een revolutie waarbij die consument het echt voor het zeggen krijgt. Bijna geen enkele industrie wordt zo beïnvloed door het Internet als de reiswereld.
Het lijkt nog maar een paar jaar geleden dat de reisindustrie het Internet nog vrijwel negeerde. Opportunistisch als de mens is, lijkt nu wel het tegenovergestelde, de reisbazen zelf, buitelen over elkaar heen om te benadrukken dat het Internet nu leidend is en binnen een paar jaar 50% van de fysiek reisbureaus uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Nu geen Internetguru's die dit roepen, maar de industrie zelf, dat is andere koek.
Van oorsprong is de reiswereld niet een branche die bekend staat om haar marketingvernuft.
Maar op interactief gebied lijken nu alle remmen los. Daarom een rondvlucht door de interactieve reiswereld. Al moet er wel bij worden vermeld, dat niet alle initiatieven vanuit de reiswereld zelf komen, maar de consument is wel de grote winnaar en maakt zich er niet druk om, uit welke hoek een goed concept komt. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van.
Als eerste gelijk een pareltje: Mobissimo.We weten het al jaren, de eenvoudigste concepten zijn vaak de beste en de beste concepten zijn bijna altijd eenvoudig. Met interactieve media is het al niet veel anders. Waarom is bijvoorbeeld Google een succes? Juist, eenvoud siert de zoekmachine. En nu is er dus ook een zoekmachine voor de reiswereld: Mobissimo.com
Zoeken in meer dan 100 reissites tegelijk met een interface die uitblinkt door eenvoud, wat een verademing. Reizigers zagen door het enorme reisaanbod, door de bomen het bos niet meer. Mobissimo doet waar veel mensen behoefte aan hebben, orde brengen in die chaos.
Dat zouden er meer moeten doen op het Internet. AOL, de grootste internetprovider in de wereld, heeft het concept al gekopieerd onder de naam Pinpoint Travel. Dit soort zoekmachines specifiek voor branches en uitblinken in eenvoud, zult u vaker gaan zien.
En zijn de reisbureaus langzamerhand gewend dat er steeds meer via Internet geboekt wordt, de reiziger kan inmiddels ook beschikken over allerlei informatie die vroeger niet voor deze groep beschikbaar was. Vergeet daarbij niet dat het exclusief houden van bepaalde informatie, denk aan bijvoorbeeld de makelaardij, tot voor kort voor veel branches juist een belangrijke pijler was voor het bestaan van die bewuste branche. En veel van dat soort informatie is nu dus voor iedereen beschikbaar.
Een voorbeeld daarvan is Seatguru. Op de site Siteguru kan de reiziger uitgebreid bekijken hoe het staat met bijvoorbeeld beenruimte en service bij de verschillende vliegtuigmaatschappijen. De beste stoelen aan boord worden bijvoorbeeld met groen aangeven.Omdat de klant zich steeds vaker goed voorbereid, zien we dat die klant regelmatig meer weet dan de verkopende partij. Een aanvulling op Seatguru is de site www.airlinequality.com. De site is eigenlijk een continu marktonderzoek onder vliegtuigmaatschappijen en luchthavens, waarbij de klant ook continu kan beschikken over de resultaten, die deze onderzoeken opleveren. Transparanter is niet mogelijk.
De reiziger wordt niet alleen mondiger en informeert zich beter. Steeds vaker is het de ene reiziger die de ander helpt. Een goed voorbeeld hiervan www.world66.com.
Onder het motto "the travelguide you write" ontstaat langzamerhand de grootste reisgids ter wereld, echter niet door de expert, maar door ervarings- deskundige: de reiziger zelf.
Het is helder, in deze industrie komt de consument werkelijk aan de macht. Nu nog zorgen voor de eenvoud, want als je als bedrijf dat zelf niet doet, doen anderen het wel voor je, met alle gevolgen van dien.
Dit artikel staat deze maand in Tijdschrift voor Marketing als column onder Fellinger's Favorieten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!