Wal-Mart is niet het enige bedrijf dat de expansiedrift van Google met angst en beven tegemoet ziet. Google wordt steeds meer een beginpunt niet alleen voor het vinden van informatie, maar ook voor het kopen van producten en diensten.
En Google zal de komende jaren alleen maar meer een bedreiging worden, omdat steeds meer mensen breedbandinternet zullen hebben en de mobiele telefonie ook steeds meer een optimaal zoekinstrument wordt.
' Google is de verwezenlijking van alles wat we dachten dat internet zou worden, maar niet werd totdat Google aan het front verscheen', zegt David B. Yoffie een professor aan Harvard Business School.
Er gaan geruchten dat Google zich langzaam maar zeker aan het richten is op een gratis nationaal netwerk, Googlenet, dat zal bekostigd worden uit de opbrengsten van advertenties.
Wat betreft retail:
Het ziet er niet naar uit dat Google zelf producten zal gaan verkopen. Maar volgens The New York Times zal de invloed subtieler zijn. De krant schrijft dat elke winkel producten verkoopt die minder opbrengen dan andere. De 'goedkope producten' kunnen mensen naar de winkel trekken, waar ze misschien ook duurdere producten zullen aanschaffen.
Zoekmachines op internet doorkruisen dit systeem. De consument kan met een paar slagen op de toetsen een betere vergelijking trekken tussen dezelfde producten in andere winkels. Goed voor de consument, maar wel kans op genadeloze concurrentie tussen bedrijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!