Chinezen drinken steeds meer water uit de fles. En dan kiezen ze vooral voor lokale merken; de top 5 lokale merken heeft samen 70 procent marktaandeel in handen.
Maar in het premium segment domineren geimporteerde merken. Er is namelijk een steeds grotere groep Chinezen die water koopt uit gezondheidsoverwegingen. En die groep kiest vooral voor internationale merken.
FMCG-bedrijf Nestlé bijvoorbeeld profiteert hier enorm van. Het bedrijf is eigenaar van de merken Perrier and San Pellegrino. China is Japan inmiddels voorbij als grootste markt voor Perrier in Azië. En er is nog steeds ruimte voor groei.
Volgens onderzoeksbureau Kantar Worldpanel, groeide de verkoop van verpakt water met 14 procent in de eerste helft van 2017. Een flinke stijging als je het vergelijkt met andere FMCG-producten: gemiddeld groeien die met 2 procent
‘Er gebeurt veel in de watercategorie, nu Chinese consumenten flessenwater zien als gezond product’, aldus Kantar Worldpanel.
Bron: South China Morning Post, Warc
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!