Zo komt naar voren uit nieuw onderzoek.
Takumi is een app waarmee Instagram Influencers in contact kunnen komen met merken. De makers van de app ondervroegen 500 pr- en marketingprofessionals en vonden dat 12 procent geen weet had van de Britse 'code of conduct' die de Committee for Advertising Practice had opgesteld rondom influencer marketing.
35 procent wist hier wel van maar had de code naast zich neergelegd. Zo schrijft Marketing Week. Als reden gaven de marketeers op dat ze de code niet begrepen, of gewoonweg niet transparant wilden zijn over betaalde content.
Video offline gehaald
Niet alleen dit comite houdt adverteerders in de gaten. Zestien maanden geleden wees de Advertising Standards Authority (ASA) het merk Oreo (Mondelez) erop dat het duidelijk moest zijn over betalen van bloggers voor het promoten van het koekje in hun video’s. Zo werd de video van vloggers Dan & Phil (foto) offfline gehaald. En vorige week gaf de Competition & Markets Authority een waarschuwing aan verschillende merken, bedrijven en uitgevers, nadat Starcom Mediavest en Tan Media endorsements van Myjar (een kredietmaatschappij) in online artikelen en blogs hadden geplaatst, zonder aan te geven dat dit eigenlijk een advertentie betrof.
Moet meer duidelijkheid komen
"Influencer marketing relatief nieuw, en merken en marketeers moeten hier nog aan wennen, net zoals ze aan sociale media moesten wennen’, zegt Mats Stigzelius van Takumi. 'Influencer marketing heeft enorme potentie, maar als merken effectieve campagnes willen ontwikkelen, zal er meer duidelijkheid moeten komen over wat wel en niet mag qua engagement.’
Helen Edwards (Passionbrand) stelt het nog iets scherper: Volgens haar is de vlogscene niet meer origineel en moet creatief talent hier gewoon vandaan blijven. Het wordt hoog tijd dat merken weer creatiever worden, aldus Edwards tegen Marketing Week.
Bronnen: Marketing Week, Campaignlive, Warc
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!