Elsevier had afgelopen week een interview met Marc Bolland, lid van de RVB van Heineken. Hugo Camps deed het interview, en marketing en het bedrijfsleven is niet zijn sterkste kant, dus het verhaal kabbelt een beetje door.
Eén citaat is echter wel interessant. Bolland heeft het op een gegeven moment over Absolut wodka en zegt dan:
'Ik wilde weten hoe het Zweedse wodka-merk Absolut in elkaar zit. Je denkt dan aan een kathedraal van modernisme, aan Cobra, aan mooie abstractie. Dat viel tegen. Ik kwam in de dorpsbibliotheek van Woerden terecht.
'Het gebouw leek nergens op. Kantoortje met stoelen van niks. Vitrinetjes met ouwe rotzooi. Wel met vier prachtig vormgegeven flessen Absolut er in. Toen begreep ik dat het merk Absolut gemaakt is door een reclamebureau in New York.
'De Zweden zelf hebben er hun ziel niet ingestopt. Er was weinig charme in dit staatsbedrijf. De baas paste ook in die bibliotheek van Woerden. Kortom, het succes wordt door New York gedragen. Dat valt me als Europeaan dan tegen'.
Is vast heel herkenbaar voor veel mensen: hoeveel merken worden niet door een reclamebureau bedacht en uitgewerkt, terwijl er geen link meer is met de bron? Maar is het ook een diskwalificatie van het merk, zoals Bolland hier toch laat merken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!