Blogreglement IOC volgens oude principes

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week heeft het Internationaal Olympisch Comité () richtlijnen uitgegeven voor webloggen tijdens de komende Olympische Spelen. Het IOC ziet weblogs nog duidelijk door de bril van traditionele media.

Volgens het IOC zijn weblogs een "legitimate form of personal expression" maar "not a form of journalism" (bron: Marketingvox). Alleen door het IOC geaccrediteerde personen mogen Olympische content plaatsen wat alleen betrekking mag hebben op de eigen, aan de Spelen gerelateerde, ervaring. Afbeeldingen en video mogen niet op weblogs gepubliceerd worden, weblogs mogen geen advertenties bevatten en niet verbonden zijn aan een bedrijf.

Kortom, bloggen mag maar volgens verstikkende regels en het telt niet mee als journalistiek. Nu kan ik me in dat laatste wel vinden (een journalist kan wel een weblog gebruiken als publicatiemedium maar dat maakt een weblogger nog geen journalist), maar het IOC zou juist heel goed gebruik kunnen maken van de kracht van weblogs door de regels te versoepelen en content beschikbaar te stellen. Als niet alleen deelnemers maar ook sportliefhebbers mogen bloggen, hierbij kunnen putten uit actuele afbeeldingen en video (al dan niet door het IOC beschikbaar gesteld) en het IOC dit stimuleert in plaats van sterk reguleert dan vergroot dit de betrokkenheid van een grote groep liefhebbers en geïnteresseerden. En dat is dan weer goed voor de kijkcijfers en inkomsten uit advertising en merchandising

Misschien een idee voor de Olympische Spelen Vancouver in 2010?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie