"De nieuwe H&M shop is officieel nog niet online, maar ik mag er al rondkijken" werd er vanuit de computerhoek geroepen?
Tot zover de introductie op de spoedcursus: 'Hoe maak je een vrouw echt gelukkig?'
Bier, chocolade, auto's, bankpakketten, mobiele telefoons, bladen en radiozenders: verschillende vrouwvriendelijke initiatieven zijn hier op Molblog al eens besproken. Maar niets maakt de doorsnee Nederlandse jonge vrouw zo blij als rondstruinen bij de H&M.
Nadat wij onlangs schreven dat vrouwen zich mateloos ergeren aan hun mannen tijdens het winkelen, heeft H&M vaart gemaakt met haar nieuwe online shop. Gisteren ontvingen dan ook alle H&M die-hards, inclusief mijn wederhelft, de volgende boodschap:
Nou, dat was dus niet aan dovemansoren gezegd. Je kunt nu gewoon de H&M leegkopen zonder een half uur voor de kassa te moeten wachten! Twee vliegen in één klap: vrouw ergert zich niet langer aan winkelgedrag van de man. En man hoeft niet meer voor de deur van het dichtstbijzijnde H&M filiaal zijn sigaretjes te roken.
Voor wie het nog niet wist: de inmiddels ruim 27.000 leden tellende hyve van H&M is nog steeds de grootste. En met op=op collecties van o.a. Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Victor&Rolf positioneert de Zweedse retailler zich als über-hip, zozeer dat er volgens goed Zweeds gebruik (zie ook Ikea) in de winkels gevochten wordt om de kledingstukken.
Ik als Ubersexual begrijp de opschudding natuurlijk niet. Maar zoals zo vaak zal dat wel komen omdat ik "niet weet wat in is", zoals me thuis regelmatig wordt verweten.
Er zijn inderdaad veel zaken die ik niet snap in de modewereld. Er zal ongetwijfeld een hele goede reden zijn waarom kwalitatief goede spijkerbroeken eerst systematisch moeten worden verminkt en gemolesteerd (registratie) om bij de hippe dames in de gratie te vallen.
En ongetwijfeld zullen er ook hordes naïeve vrouwen een onterechte egoboost krijgen wanneer ze ineens toch in dat kleine maatje passen. Trots als een pauw, en ineens voelen ze zich niet meer wit en dik. Ze tuinen er met open ogen in.
Ik vat het dus niet helemaal, maar daar ben ik waarschijnlijk teveel man voor. H&M heeft het vanuit een marketingperspectief in ieder geval goed voor elkaar. Ik zie maar één potentieel gevaar voor het succes van de nieuwe H&M shop: mijn vriendin heeft vaak de neiging twaalf kledingstukken te passen om vervolgens niets te kopen. Hoe gaat dat winkelpatroon passen in de nieuwe online strategie?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!