Het versterken van de betrokkenheid van medewerkers (in mooi Engels engagement) is een belangrijk thema voor interne communicatie. Dit heeft alles te maken met de toename van het aantal millennials. Deze medewerkers zijn niet op zoek naar een baan om de huur of hypotheek te betalen; ze willen werken bij een organisatie die past bij hun eigen waarden en doelen.
Werken bij deze organisatie
Om hen te bereiken is het belangrijk ze te betrekken bij de corporate story en de kernwaarden; het waarom van werken bij deze organisatie. Maar hoe richt je het proces rond de corporate story en kernwaarden zo in dat het product ook echt wordt gebruikt?
Narratives
CEB Londen heeft recent onderzoek gedaan naar narratives in het bedrijfsleven. Tweederde van de onderzochte organisaties had een corporate story. Ondanks de investering in de story werd van die verhalen maar in 50 procent van de organisaties echt gebruik gemaakt.
Zonder de top
Er bleek een relatie te bestaan tussen de betrokkenheid van de directie bij het ontwikkelen van de narrative en het daadwerkelijke gebruik. Als de narrative zonder de top was ontwikkeld (bijvoorbeeld door de afdeling communicatie), dan was de kans klein dat deze echt werd gebruikt. Hoeveel anderen ook waren betrokken. Het blijkt dus essentieel te zijn om de directie aan tafel te hebben al bij het ontwikkelen van de corporate story.
Projectie
Om met de directie en andere betrokkenen tot een goede narrative te komen, heeft de communicatieadviseur wel een belangrijke rol. Deze moet ervoor zorgen dat er gedurende het proces geen projectie plaatsvindt (aannemen dat de ander hetzelfde zal denken als jij), dat ceo’s niet te snel de meningen van anderen afkeuren en dat steeds wordt gekeken of de ideeën wel aanhaken bij de medewerkers en de klanten.
Kernwaarden
Naast de narrative blijven de kernwaarden belangrijk om het waarom duidelijk te maken. De directie is de partij die de discussie rond de kernwaarden start, maar is niet de enige die bij het ontwikkelen van die waarden betrokken is.
Niet in beton gegoten
Diverse organisaties zijn erin geslaagd vele lagen in de organisatie te betrekken. De kernwaarden waren hierbij niet in beton gegoten, maar konden zich ontwikkelen. Groot voordeel hiervan is, dat medewerkers zien dat er echt wat met hun inbreng wordt gedaan.
Passend gedrag
Veel organisaties bieden vervolgens ook de ruimte aan medewerkers om voorbeelden van passend kernwaarde-gedrag te delen.
Dit blog is de derde uit een reeks van vier.
Klik hier voor I Love My Job! – deel 1: Zo bevorder je de employee engagement tot op het hoogste niveau
Klik hier voor I Love My Job! – deel 2: Dit is hoe interne communicatie helpt bij het vergroten van de betrokkenheid