Betere voorlichting aan consument

Volgende maand gaat de ConsuWijzer officieel van start, die moet bijdragen aan betere voorlichting aan consumenten over hun rechten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ConsuWijzer is een centraal informatieloket, dat is opgericht op initiatief van de toezichthouders van het ministerie van Economische Zaken: de nieuwe Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Opta, de toezichthouder van de telecombedrijven. De bestaande consumentenwebsite Staiksterk.nl zal daarin opgaan. Bovendien worden afspraken gemaakt over samenwerking met andere organisaties, zoals de Autoriteit Financiële Markten, de Voedsel en Waren Autoriteit, de Consumentenbond, de Stichting Reclame Code Commissie, de Stichting Ombudsman, de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken en de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting.

Uitgangspunt van het kabinet is dat bedrijfsleven en consumenten zoveel mogelijk in overleg regelen hoe ze met klachten van consumenten omgaan en dat wetgeving als een stok achter de deur werkt, als ze daar onvoldoende in slagen. Daartoe zijn al in veel bedrijfstakken geschillencommissies opgericht. Het is de bedoeling dat dat in het hele bedrijfsleven gebeurt. Het kabinet wil wildgroei voorkomen door te bevorderen dat daarbij zo veel mogelijk wordt aangesloten op reeds bestaande geschillencommissies of op de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie