Eurocommissaris voor de interne markt, Charlie McCreevy, maakte de tariefsverlaging vandaag bekend.
Volgens hem is het 'zonder precedent' dat een Europees agentschap de prijzen reduceert.
'Ik verwelkom deze stap', aldus McCreevy, 'het is goed nieuws voor het bedrijfsleven dat nu in staat zal zijn EU-wijde handelsmerkbescherming te krijgen tegen zeer aantrekkelijke tarieven, speciaal als ze de bescherming online aanvragen.'
Vanaf 1 november dalen de aanvraagkosten voor een Europees handelsmerk met 75 euro tot 900 euro.
De registratiekosten gaan met 250 euro omlaag tot 850 euro en een vernieuwing van de registratie, noodzakelijk na tien jaar, gaat 1.000 euro minder kosten en komt voortaan op 1.500 euro.
Bedrijven die hun aanvraag of vernieuwing via het internet doen, krijgen een extra korting van 150 euro.
In totaal schat de Europese Commissie dat door verlaging van de tarieven het bedrijfsleven op jaarbasis 37 tot 40 miljoen euro bespaart.
Het Europees merkenbureau is in 1994 opgericht door de lidstaten en gevestigd in het Spaanse Alicante.
Het staat sinds de herfst van 2000 onder leiding van de Nederlander Wubbo de Boer, een voormalig directeur-generaal van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Als Europees agentschap moet het merkenbureau het zijn eigen broek ophouden. Het ontvangt geen subsidie, maar moet rondkomen van de inkomsten uit het verstrekken van rechten op handelsmerken en designs. De tarieven worden bepaald door de lidstaten op voorstel van de Europese Commissie.
Volgens McCreevy heeft het merkenbureau de afgelopen jaren met succes een 'ambitieus programma' doorgevoerd om de productiviteit op te voeren, onder meer door het versimpelen van procedures, het reduceren van bureaucratie en het introduceren van geavanceerde informatietechnologie.
Ook is het aantal aanvragen en registraties gestegen, waardoor de vaste kosten beter gedekt worden. Als gevolg is ruimte ontstaan om de tarieven te verlagen.
Het bureau registreerde in 2004 34.484 handelsmerken, waarvan 2,7 procent door in Nederland gevestigde bedrijven. Sinds de oprichting in 1994 verstrekte het bureau meer dan 200.000 handelsmerken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!