Premium

'Benoem tech-ambassadeur voor de mediabranche’

De Raad voor Cultuur benadrukt in een deze week te verschijnen rapport dat samenwerking van publieke en commerciële zenders de enige optie is om te overleven.

In het rapport ‘Zicht op zo veel meer’ constateert het adviesorgaan van de Nederlandse overheid (niet verrassend) dat de Nederlandse audiovisuele branche zwaar onder druk staat door het veranderende mediagedrag (jongeren lopen weg bij de traditionele kanalen) en de komst van de grote techspelers.
De Raad voor Cultuur benadrukt dat de publieke omroep NPO en de commerciële zenders (RTL, SBS) veel intensiever moeten gaan samenwerken. Met name hun gezamenlijke video on demand platform NLZiet moet een veel grotere rol krijgen.
 
Tech ambassadeur
Een opvallende aanbeveling is verder dat Nederland een tech ambassadeur zou moeten aanstellen, zoals dat in Denemarken al is gebeurd. Deze moet de pluriformiteit van en toegankelijkheid tot nationale audiovisuele producties waarborgen. De ‘tech ambassador’ richt zich in Denemarken volledig op het onderhouden van betrekkingen met bedrijven als Google, Apple, Facebook en Amazon en de opkomende Chinese spelers.
 
‘De Deense redenering is dat deze bedrijven qua belang en waarde op hetzelfde niveau zitten, of hoger, dan de meeste landen. Ook zien de Denen dat de impact van deze bedrijven op het gedrag van hun burgers groot is. Zij vinden deze punten een volledige ambassadeursrol rechtvaardigen. De tech-ambassadeur smeedt relaties en partnerships met de superplatforms, oefent invloed uit op het beleid ervan, signaleert de grote trends en bewegingen in de markt en vertaalt deze naar de politieke arena om slagvaardig overheidsbeleid te helpen creëren.’
 
Hoger budget
De hoge productiebudgetten die vod-kanalen, en dan met name Netflix, beschikbaar stellen, hebben er daarnaast voor gezorgd dat men er in Denemarken voor heeft gezorgd om de productiekosten per aflevering te verhogen. Er worden minder series gemaakt met hetzelfde totaalbudget. Deze stap heeft voor grote internationale successen gezorgd van Deense (en ook Zweedse) series als Borgen, Forbrydelsen (The Killing) en Bron/Broen (The Bridge) zijn hiervan de bekendste voorbeelden.
 
Drie acties
De Raad voor Cultuur schrijft in het rapport dat er drie acties nodig zijn in de Nederlandse branche:

1 Verspreid publiek gefinancierde content via relevante distributiekanalen
De raad moedigt de NPO aan een onlinestrategie te ontwikkelen die niet slechts gebruik maakt van eigen distributiekanalen, maar vooral ook gericht is op samenwerking met andere relevante (internationale, al dan niet commerciële) distributieplatforms.
 
2 Creëer één Nederlands vod-platform
De Raad pleit voor een verruiming van de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media heeft besloten dat de NPO NLZiet niet mag promoten buiten de reclameblokken, omdat commerciële derden hiermee ook geholpen zouden worden. De raad vindt het van groot belang dat de NPO de wettelijke ruimte krijgt om deze samenwerking ‘tot een succes te maken’.
 
3 Voer quota in voor de vertoning van nationale en Europese producties
overheid zou over moeten gaan tot het instellen van (minimum)quota voor de vertoning van Nederlandse 52 films, series, documentaires en animaties voor video-on-demandplatforms die op Nederland zijn gericht en voor bioscopen en filmtheaters.

Beeld: NLZiet

Het hele rapport staat hier
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie