Een opvallende aanbeveling is verder dat Nederland een tech ambassadeur zou moeten aanstellen, zoals dat in Denemarken al is gebeurd. Deze moet de pluriformiteit van en toegankelijkheid tot nationale audiovisuele producties waarborgen. De ‘tech ambassador’ richt zich in Denemarken volledig op het onderhouden van betrekkingen met bedrijven als Google, Apple, Facebook en Amazon en de opkomende Chinese spelers.
De hoge productiebudgetten die vod-kanalen, en dan met name Netflix, beschikbaar stellen, hebben er daarnaast voor gezorgd dat men er in Denemarken voor heeft gezorgd om de productiekosten per aflevering te verhogen. Er worden minder series gemaakt met hetzelfde totaalbudget. Deze stap heeft voor grote internationale successen gezorgd van Deense (en ook Zweedse) series als Borgen, Forbrydelsen (The Killing) en Bron/Broen (The Bridge) zijn hiervan de bekendste voorbeelden.
De Raad voor Cultuur schrijft in het rapport dat er drie acties nodig zijn in de Nederlandse branche:
1 Verspreid publiek gefinancierde content via relevante distributiekanalen
De raad moedigt de NPO aan een onlinestrategie te ontwikkelen die niet slechts gebruik maakt van eigen distributiekanalen, maar vooral ook gericht is op samenwerking met andere relevante (internationale, al dan niet commerciële) distributieplatforms.
De Raad pleit voor een verruiming van de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media heeft besloten dat de NPO NLZiet niet mag promoten buiten de reclameblokken, omdat commerciële derden hiermee ook geholpen zouden worden. De raad vindt het van groot belang dat de NPO de wettelijke ruimte krijgt om deze samenwerking ‘tot een succes te maken’.
overheid zou over moeten gaan tot het instellen van (minimum)quota voor de vertoning van Nederlandse 52 films, series, documentaires en animaties voor video-on-demandplatforms die op Nederland zijn gericht en voor bioscopen en filmtheaters.
Beeld: NLZiet
Het hele rapport staat hier