Er wordt natuurlijk al langer getracht om via outdoor media passanten uit te lokken om naar hun mobiele telefoon te grijpen en een actie te ondernemen. Hiervoor gebruiken wij, naast de boodschap op de uiting, www adressen of QR codes die naar mobiele websites leiden, SMS nummers en zelfs bluetooth zenders die in de frames van de posters werden gemonteerd. Al deze middelen zijn prima in te zetten om interactie uit te lokken. Augmented reality biedt echter meer creatieve mogelijkheden om dit te bewerkstelligen omdat de echte en digitale wereld met elkaar worden verenigd.
Begin 2010 had ik het idee om outdoor media locaties te verrijken door er location based augmented reality campagnes aan te koppelen. Dat klinkt misschien technisch en dat was het ook. Met mijn net gestartte bedrijf en bijbehorend media idee ging ik langs de belangrijkste outdoor media exploitanten om afspraken met hen te maken zodat ik de geografische locaties van hun media borden via ons publishing systeem kon koppelen aan augmented reality campagnes. Het idee was om statische points of interest te transformeren in points of action. Nog vastgeroest in het oude marketing stramien vond ik dat toen zelf een erg mooie omschrijving, nu moet ik er best een beetje om lachen.
Een paar maanden na ons eerste consumenten onderzoek, gingen wij aan de slag met onze eerste echte campagne. Een campagne voor een nieuwe Walt Disney film Prince of Persia. Door middel van een eenvoudige instructie op de poster werd uitgelegd dat passanten de augmented reality app Layar konden gebruiken om een augmented game te spelen. De media aandacht die de campagne kreeg in binnen- en buitenland was enorm. Het zal jullie waarschijnlijk niet verbazen dat meer mensen de artikelen over de actie hadden gelezen dan dat ze er daadwerkelijk aan mee hadden gedaan. Toch waren wij en Disney positief verrast dat er toch een paar duizend mensen de augmented reality campagne hadden geprobeerd - bekijk de case. Voor het eerst hadden wij de beschikking over informatie waarmee wij tot op enkele meters nauwkeurig konden zien rondom welke outdoor media locatie men de augmented campagne had geopend. Zo zagen wij op station Amsterdam Sloterdijk, rondom een bepaald bushokje 20 unieke acties in 1 week ten opzichte van 3 unieke acties gemiddeld per locatie. Nu in 2012 is het met andere mobile app oplossingen natuurlijk ook mogelijk om dit soort informatie te krijgen maar toen was dit redelijk uniek.
Inmiddels vele campagnes later en ervaringen rijker combineren wij location based augmented reality zoals we bij de Prince of Persia campagne gebruikten met beeld herkenning. Hierdoor is de interactie met de outdoor uiting vele malen intensiever geworden en zijn de creatieve mogelijkheden ook enorm toegenomen. Een recent voorbeeld is een campagne die wij de afgelopen week rondom het Mobile World Congress in Barcelona hebben verzorgd. Het thema van dit jaar was Redefining mobile en wij hebben augmented reality als middel ingezet om een compleet nieuwe manier van browsen op je mobiel weer te geven. Voorafgaand aan het evenement werd de augmented campagne ingezet in diverse 1/1 advertenties zoals in Time magazine.
Via een mobiele website kreeg de kijker de mogelijkheid om een plugin te downloaden waarmee via de website de augmented reality campagne kon worden aangestuurd. Wanneer de camera van de telefoon vervolgens op de centrale campagne visual werd gericht kwam deze ‘tot leven’ en kreeg men verschillende augmented knoppen te zien die naar meer informatie leidden. Opvallend was dat tijdens het evenement twee keer zoveel mensen de augmented experience gebruikten dan daarvoor tijdens de mass-media campagne. Natuurlijk zaten we op het evenement waar 70.000 man kwam voor
de laatste nieuwtjes op het gebied van mobile marketing wel in het hart van de doelgroep.
Remco Vroom is CEO van TABworldmedia.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!