Premium

Ard Jol (Brooklyn Ventures): 'Veel grote bedrijven zien dat de echte innovaties van buiten komen'

Brooklyn Ventures - uit Breukelen- investeert in startups zoals Ringcredible en SoSocio. Vijf vragen aan partner Ard Jol.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De laatste maanden zijn er diverse nieuwe accelerators, ventures incubators, opgestaan om startups te ondersteunen. Wat is volgens jou de reden van deze populariteit?
Jol: &;Veel grote bedrijven zien dat de echte innovaties van buiten komen. Jonge innovatieve bedrijven zijn nodig om ook hun innovatie roadmap te kunnen realiseren. Daarnaast is snelheid een kenmerk van start-ups waarmee ze vaak voorop lopen ten opzichte van de gevestigde grote partijen. Iedereen wil voorop lopen in het vinden van goede investeringskansen. Dus loont het om in hogere mate zelf in control te zijn door een en ander te faciliteren.&;

Jullie portfolio is zeer divers: Ringcredible, Mobile Interaction Company, SoSocio en Needs & Senses. Wat hebben deze bedrijven gemeen?
Jol: &;Veel van de bedrijven zijn in meer of mindere mate actief in dezelfde sector. Daarmee kan gebruik worden gemaakt van al bestaande klanten om een nieuwe propositie te verkopen. Verder is kenmerkend dat de bedrijven (internationaal) schaalbaar zijn en daarmee na bewezen succes in Nederland de wereld kunnen veroveren. Dat gebeurt ook veelal. Daarnaast zijn we in vrijwel alle gevallen vanaf de start in hoge mate betrokken.&;

Brooklyn Ventures wil niet alleen investeren in startups, maar bij een samenwerking zal ook één van de partners minimaal één tot drie dagen per week meewerken. Wordt deze intensieve betrokkenheid altijd geapprecieerd door beginnende bedrijven?
Jol: &;De partijen waar wij instappen, zien allemaal de toegevoegde waarde van kennis, kunde en ervaring aan boord. Dit helpt ze versnellen en veel van de standaard fouten voorkomen. We worden echt onderdeel van het team. We managen niet de "portefeuille", maar staan met de poten in de klei. Dat wordt gewaardeerd. Partijen zoeken "slim" geld.&;

Veel startups willen snel een financiële injectie hebben. Welke stappen worden gemaakt en hoe snel verloopt het proces tot een participatie?
Jol: &;Een van de partners bekijkt een nieuwe casus op basis van ons "business filter" en bij een go na een gesprek met de ondernemer wordt een tweede partner betrokken. Gezamenlijk wordt een casus voorbereid voor de andere partners om tot een definitieve beslissing te komen. Het proces is volledig afhankelijk van de mate waarin een onderneming informatie kan aanleveren. Daarnaast is het de vraag in hoeverre IP-onderzoek moet worden uitgevoerd. Als dit laatste niet het geval is, kan een beslissing ergens tussen de 1 en 2 maanden in beslag nemen. Voordeel is dat een besluit niet in een periodiek Investment Committee wordt genomen, maar dat de besluitvorming wordt georganiseerd wanneer dat nodig is.&;

Welke gouden tip wil je startups geven om succesvol te worden?
Jol: &;Wees bewust van het feit dat nieuwe proposities in de markt zetten tijd kost, hoe briljant het idee ook is. Hierop moet je voorbereid zijn in je roadmap, financiën en organisatie. Daarnaast is kennis van de omgeving en bepalende variabelen zeer belangrijk, om snel en doelmatig de propositie aan te passen aan de wensen/eisen van de markt. In 93% van de gevallen is het businessmodel van de start-up niet meer het businessmodel van de uiteindelijke succesvolle onderneming. Ofwel, aanpassingsvermogen is cruciaal.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie