De app van NU.nl gebruik je dagelijks, die van de Rabobank iets minder, maar zeer regelmatig. Andere apps zoals buienradar gebruik je als je iets buiten wil gaan doen of volgende week een feest hebt. Maar apps die een eenmalig of zelden voorkomend probleem oplossen zoals een verhuis-app, gebruik je alleen als dat actueel is (en gemiddeld verhuizen mensen 7 keer in hun hele leven, dus tel uit je winst). Daarom moet je extra relevantie in de app integreren waardoor de gebruiker de app wél vaker gebruikt.
Stel jezelf de vraag; waarom zou IK deze app meer dan 1-5-10 keer gebruiken?
Een goede strategie hierbij is om wederom in de huid van de gebruiker te duiken en precies uit te vinden waarom, hoe en wanneer de app gebruikt zou kunnen worden. als je dat niet weet kun je dat laten onderzoeken. Zo werd mij onlangs gevraagd een enquête in te vullen die schijnbaar over algemene zaken ging omtrent mobiel- en appgebruik. De vragen deden mij toch sterk vermoeden dat ze afkomstig waren (maar via een student van de Universiteit) van een groot woonwarenhuis uit Noord-europa. De vragen waren heel specifiek gericht op de waarom, hoe en wanneer van mijn gebruik. Een van de vragen was bijvoorbeeld:
“Zou u het handig vinden als een mobiele app u toegang gaf tot bouwinstructie en handleidingen”
Deze organisatie pakt het dus serieus aan en zal daarmee een schat aan gebruiks- en retentietips krijgen.
Een andere mogelijkheid is het binden van de gebruiker aan je app door exclusieve content te bieden en de gebruiker daar telkens op te attenderen. Dit kan in de vorm van bonuslevels bij games, lastminute aanbiedingen voor reizen, eten, theater of door het kunnen bemachtigen van sociale status zoals het worden van een Mayor van een locatie via Foursquare of het verdienen van badges. Het regelmatig updaten van de app en dat vervolgens melden via een onscreen / push bericht is ook aan te bevelen. Pas ook hier weer op, een gemiddeld scherm van een smartphone heeft al heel wat rode ‘update’ cijfertjes staan, dus dat wordt al steeds lastiger om onderscheidend te zijn. Wees creatief!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!