1. Waar houdt het VivaKi Activation Centre zich eigenlijk precies mee bezig?
Kuik: 'Het Activaton Center is in vorig jaar mei opgericht om Audience on Demand op efficiënte en consistente wijze uit te rollen binnen Europa. Programmatic buying vereist specifieke skills en expertise. Het Activation Center kun je zien als een center of excellence op dit gebied. Dankzij de centralisatie van (programmatic) campagne management met AOD teams in de lokale markten kunnen we een consistent premium product in Europa neerzetten, ook in de opkomende landen. We managen op dit moment campagnes voor twaalf verschillende landen, waarvan Nederland een van de grotere is.'
2.Wat is volgens jou het belangrijkste voordeel van programmatic buying?
'Programmatic buying is niet één bepaald kanaal of een line item op een mediaplan. Het is een geavanceerde manier van media inkoop die gebruik maakt van technologie, wat niet alleen efficiëntie en transparantie maar ook allerlei andere voordelen oplevert. Op de juiste manier ingezet levert het voor de adverteerder bijvoorbeeld een meer geïntegreerde campagne met echte toegevoegde waarde op. Inkoop via één platform zorgt ervoor dat we audiences kunnen herkennen over verschillende sites en kanalen waardoor niet alleen de media waste wordt verkleind maar ook de boodschappen kunnen worden aangepast en echt relevant voor de consument zijn.
3.Volgens onderzoek van AOL, maakt 90% van de kopers van mediaruimte inmiddels gebruik van programmatic buying. Hoe ligt dit in Nederland?
'Het aandeel is hier alleen maar aan het groeien. In Nederland wordt programmatic hoofdzakelijk ingezet voor display, mobiel en video, maar programmatic voor tv, radio en out of home komt steeds dichter bij.'
4. Uit het onderzoek komt naar voren dat al 13% van de Amerikaanse adverteerders programmatic gebruikt voor het inkopen om tv-reclame in te kopen. RTL kocht recent z’n eigen RTB-platform, SpotXchange. Verwacht jij dat het hier nu snel dezelfde kant zal opgaan?
'Ja, vanwege alle voordelen van de inkoop via één technologie platform, zowel voor adverteerders en publishers als de consument. Alle digitale media zal op een bepaald moment programmatic worden ingekocht. Hiervoor is nog wel veel educatie nodig. Dat RTL SpotXchange heeft ‘gekocht’ laat eens te meer zien dat programmatic steeds belangrijker wordt, ook voor traditionele media kanalen.'
5.Wat begon als een manier om geautomatiseerd real time te bieden op overtollige inventory is uitgegroeid tot een enorme innovatiekracht die van invloed is op uiteenlopende kanalen. Is de Europese markt hier klaar voor?
'Europa is niet één markt, er zijn grote verschillen tussen landen. In Nederland hebben de meeste publishers programmatic al in een vroeg stadium opgepakt, maar ook hier is nog veel educatie nodig. Het voordeel van programmatic inkopen via één platform over verschillende kanalen wordt jammer genoegook nog niet door iedereen gezien. In zuidelijke landen zien we dat mensen wel programmatic inzetten. maar doordat ze traditioneel denken haloen ze er nog niet alle voordelen uit. Turkije is voor ons een van de meest interessante landen; ze staan daar erg open voor innovatie en proberen graag nieuwe dingen uit.