Aart Lensink (LVB Networks): ‘Gebruik campagnetechnieken uit advertising, met content als brandstof’

Wayne Parker Kent interviewde voor podcast The Brief deze week Aart Lensink, directeur van LVB Networks. Het thema: contentmarketing, de rol van de contentmarketeer en contentformats.

Lensinks achtergrond ligt in de journalistiek en televisie. In 1996 richtte hij contentmarketing bureau LVB Networks op. Ook schreef hij ‘Formats - De next step in contentmarketing’ en ‘Aan de slag met contentmarketing’. In dit veelzijdige gesprek deelt Lensink zijn kennis over het vakgebied.

Hypes in contentmarketing
Als antwoord op de vraag op welke hypes LVB Networks niet meegaat zegt Lensink: ’Wij zijn al lang met video bezig. Tegenwoordig worden er bepaalde vormen van video gepromoot. Dat heeft dan vooral met techniek en mogelijkheden te maken. Maar ik ben van mening dat je vanuit de gebruiker moet blijven denken.’

Lensink doelt op virtual reality en videoformaten als 360 graden. ‘Een manier van verhalen vertellen verandert niet zo. Het is leuk om die vormen met een merk samen te ontdekken. Maar vervolgens leg je het weer weg. Het is geinig, maar niet volwaardig om de hele tijd in te zetten en adviseren. Dus daar doen we niet aan mee.’

Klassieke campagnetechnieken met content als brandstof
Welke trend de komende tijd doorgaat zetten? ‘Een paar jaar geleden was always-on, zoekvolume gerichte content de core van contentmarketing. Als jij bijvoorbeeld als Praxis erg goede content maakte en dit always-on neerlegde online werd je de nummer 1. Er is nu geen domein meer te vinden waar dat is.’ Lensink ziet een structurele verschuiving naar campagnecontent.

‘Met betere content breng je in een kwartaal iets op gang, om het vervolgens weer af te bouwen en iets nieuws te beginnen. Campagnetechnieken uit de advertising wereld met content als brandstof in plaats van een advertising boodschap.’

Actiematig converteren versus long-term branding
Daarnaast blijft in contentmarketing de discussie rondom direct actiematig converteren versus long-term branding terugkomen. Deze twee hoeven elkaar niet uit te sluiten vindt co-host Frank Goren. ‘Maar wat je vaak ziet is dat men voor het een kiest maar op het ander afrekent.’ Wat Lensink zijn visie hierop is? Beluister voor het antwoord de podcast vanaf 24:15.

Het nieuws
Het nieuws in The Brief draait deze editie om de aftermath van de mediawereld over de befaamde Pepsi commercial, het nieuwe social media platform Mastodon en de originele game campagne van Burger King. De Slow Win gaat deze week naar het televisieprogramma Zondag met Lubach.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.

Lees de shownotes hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie