Premium

(50 jaar TvM) Marillion doet eigen marketing

Het beste uit 50 jaar Tijdschrift voor Marketing. Vandaag: hoe een Britse rockband het marketingheft in eigen handen nam.

De muziekindustrie is niet meer wat ze geweest is. Grote labels investeren nog nauwelijks in het uitbouwen van bands met het oog op langetermijn-inkomsten.

De focus is verschoven naar het vermarkten en razendsnel uitmelken van concepten met een levensduur van een paar jaar, om vervolgens hetzelfde concept opnieuw te introduceren met een nieuw gezicht. De volwassen muziekliefhebber is vaak geen doelgroep meer, men richt zich alleen nog op gillende tienermeisjes. De Britse band Marillion nam het heft in eigen handen. Toetsenist Mark Kelly, het brein achter de marketingstrategie, vertelt hoe de band het tij wist te keren.

Tekst Ed Sander 2004

In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden artikelen uit Tijdschrift voor Marketing. Bekijk ze allemaal in het . Het jubiluem meevieren? Bezoek het , 1 november aanstaande.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie