Premium

5 vragen aan de investeerder achter Hyves, Metrixlab, Albumprinter en Eyeworks

Interview met Ilan Goudsmit (Business Analist Van den Ende & Deitmers): "Een pro actieve benadering is een must"

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er zijn steeds meer participatiepartijen die zich richten op startups. Voor een succesvolle startup valt er tegenwoordig iets te kiezen. Normaal pitchen startups voor jullie, maar laten we het omdraaien: kun je in 4 zinnen aangeven waarom een startup juist voor jullie zouden moeten kiezen?

Goudsmit: "We kiezen er voor om de internationale groeifase na de lokale productvalidatie te faciliteren. Uit dien hoofde hebben we nauw contact met startups om de beste teams en producten te monitoren. We hebben veel ervaring met het succesvol internationaal opschalen van organisaties. Sinds de oprichting van ons eerste fonds in 2006 hebben we verschillende bedrijven bijgestaan die zich geleidelijk hebben ontwikkeld tot toonaangevende leiders op hun marktgebied waaronder online onderzoeksbureau Metrixlab (nummer 2 wereldwijd), Hyves (verkocht aan TMG), online fotoalbum producent Albumprinter (top 3 in Europa; verkocht aan Vistaprint), contact center Unamic/HCN (top 3 in Europa; verkocht aan Xerox), online video advertentiebedrijf  Smartclip (nummer 1 in Europa; verkocht aan Adconion) en televisie producent Eyeworks (top 5 onafhankelijke producenten wereldwijd; verkocht aan Time Warner). 

Als participatie maatschappij moet je er tegenwoordig vroeg bij zijn. Wat zijn jullie &;voelsprieten&;, waarmee jullie tijdig aan tafel komen met startups, voordat anderen dat doen?

Goudsmit: "Een pro actieve benadering is een must. We doen uitgebreid marktonderzoek naar onze zes investeringsthema’s, nemen deel aan conferenties en bezoeken op eigen initiatief bedrijven. Uiteraard informeren we ook ons netwerk over onze investeringsthema’s, zoals adviseurs, bevriende venture capital fondsen en ondernemers. Daarnaast zijn we betrokken bij enkele initiatieven om ondernemerschap te stimuleren, zoals Stichting LOEY (Leading Online Entrepreneur of the Year). Tevens zijn we betrokken bij enkele accelerators in Nederland en Duitsland, schrijven artikelen voor blogs en zijn actief bij gespecialiseerde  award jury&;s."

Jullie hebben een flink portfolio: Albumprinter, Metrixlab, Unamic/HCN, Bright, Improve Digital, SpilGames, Centralpoint, Hyves en Unruly Media. De ene investering is succesvoller dan de andere, waarbij het soms net wedden op paarden is. Aan welke criteria moeten de startups voldoen, voordat jullie investeren? 

Goudsmit: "Het begint allemaal met de ondernemer(s). Veelal zijn dit in ons geval twee of meer complementaire personen per portfolio-bedrijf. Deze ondernemers moeten een uniek complementair talent hebben, weten wat het is om te strijden, en dit alles met een sterk gevoel voor timing qua opbouw en consolidatie Ze moeten ook sneller en beter kunnen executeren dan de concurrenten. We investeren in bedrijfsmodellen welke aantoonbaar schaalbaar zijn, zich richten op een potentieel grote markt en iets unieks aanbieden qua produktpositionering en technologie. Los daarvan is onze succesformule de combinatie van (i) investeren in groeisegmenten waarvan we zelf relatief veel weten, (ii) weinig aandeelhouders zodat er snel besluiten kunnen worden genomen en (iii) een gezonde financiering met relatief weinig of geen leningen. We investeren doorgaans in bedrijven die maandelijks minimaal 3-5 ton euro aan netto omzet genereren."

Een financiële injectie is één ding, maar met welke zaken helpen jullie de beginnende bedrijvennog meer?

Goudsmit: "We helpen ze mee met operationele en strategische verbeteringen. Te denken valt aan het definiëren van een duidelijke mission statement, waarborgen van een gerichte executie, aannemen van key talent of adviseurs, brengen van omzet door te introduceren met nieuwe klanten en partners, ondersteunen bij belangrijke contractonderhandelingen, sourcen van exit kandidaten en het managen van exits. We helpen ook mee met het definiëren van de internationale buy & build strategie en het implementeren ervan. Ook assisteren we bij op maat gemaakte financieringen met banken."

In welk soort organisaties gaan jullie komend jaar extra aandacht aan schenken?

Goudsmit: "Nederlandse en Duitse ondernemers die opereren in digitale media & marketing, online commerce, enterprise services, educatie tech of mobile platforms."

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie