5 vragen aan Born05

Het Utrechtse Born05 heeft vorige maand het content marketingbureau 5IVE gelanceerd. CEO Rogier IJzermans legt uit, gaat in op het belang van big data en Utrecht als creatieve stad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Vorige maand is Born05 het nieuwe bureau 5IVE gestart. Waarom is er gekozen voor het starten van een losstaand bureau in plaats van dit te integreren in jullie huidige bureau?

Rogier IJzermans: “We willen het bureauprofiel en de cultuur scherp houden. De activiteiten van Born05 als strategisch creatief bureau en 5IVE als content marketing bureau zijn lastig te verenigen in één bureau. Bij Born05 draait het om strategie, creativiteit en innovatie, bij 5IVE draait het meer om hoogkwalitatieve repeterende producties. We hebben zodoende voor een groeimodel van cellen gekozen in plaats van bijvoorbeeld business units. Dit stimuleert ondernemerschap en creëert eigenaarschap. Het sluit beter aan bij onze werkwijze van compacte teams van zelfstandige mensen en is qua model goed uit te rollen voor toekomstige uitbreiding.

 

2. De consument van tegenwoordig gebruikt diverse content kanalen door elkaar en verwacht telkens relevantie dat wordt aangepast op het gebruikte platform. Is big data de dagelijkse rode draad in de dagelijkse activiteiten van Born05 & 5IVE?

Rogier IJzermans: “Jazeker, ik denk zelfs dat je het moet omdraaien: de content moet zich niet aanpassen aan het device, maar aan de eindgebruiker die gebruik maakt van verschillende devices. Een bedrijf dat sec een middelenstrategie heeft, zal continue moeten veranderen door het uitdijen van steeds meer nieuwe middelen. Wij adviseren organisaties om in hun visie en strategie te focussen op eindgebruikers en hiervoor journeys met contactmomenten in te richten. Relevante content is voor ons geen doel op zich, maar een middel om de relatie met de eindgebruiker te verbeteren of om de conversie te verhogen. Big data is momenteel vooral een buzzword. Wij ontwikkelen al jaren formats op basis van gedrag en data. Als je doelstellingen en KPI’s aan eindgebruikers wilt koppelen en daarop wilt sturen, dan heb je data nodig.”

 

3. Born05 heeft de afgelopen jaren diverse prijzen gewonnen, waaronder een EFFIE, Spinawards, Golden EMMA en een Webby. Deelname kost vaak tijd en geld. Wat is jullie ROI van deze prijzen?

Rogier IJzermans: “Monetair gezien is het lastig te berekenen. Het kwalitatieve effect is wel beter te omschrijven: het is de drijfveer voor iedereen die hier werkt, en het stimuleert om iedere dag hard aan de slag te gaan. Verder is het een bevestiging naar bestaande klanten dat de samenwerking werkt en is het voor nieuwe klanten een mogelijke opening. Uiteindelijk is het voor ons vooral een intern cultuurding: we willen graag dat er een award winning mentaliteit heerst.”

 

4. De digitale creatieve industrie speelt zich vooral af in Amsterdam. Borrelt het in Utrecht ook en stimuleert de gemeente deze industrie?

 

Rogier IJzermans: “We zijn hier met een aantal andere creatieve bureaus, waaronder Rhinofly en Greenberry naar aan het kijken. We hebben hier goede en unieke opleidingen waar veel talent wordt ontwikkeld, denk bijvoorbeeld aan Applied Narrative Design en Game Design. Utrecht is absoluut een creatieve stad, het is echter vooral een artistieke stad tot het kunstzinnige af. Dit is belangrijk, maar ik mis de commerciële benadering van de creativiteit. Hoe kunnen we de innovatieve ontwikkelingen toepassen voor de eindgebruikers van merken en bedrijven? Vanuit de gemeente Utrecht wordt dit naar mijn idee onvoldoende gestimuleerd. Het moet van de creatieve bureaus zelf komen en daar zijn we nu mee bezig.” 

 

5. Je bent student geweest op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. HKU stond vooral bekend als hofleverancier van personeel voor de omroep wereld. Tegenwoordig zijn HKU studenten gewild personeel in de hoofdklasse van digital agencies, zoals Achtung, Born05, Mediamonks en Isobar. Wat doet HKU beter dan de andere opleiders?

Rogier IJzermans: ”Wat mij destijds aansprak bij de HKU, was dat ze je echt leerde om te redeneren vanuit eindgebruikers en dat ze pro-actief aansluiting zochten bij de markt. Ik heb 15 jaar geleden een rondje langs diverse opleidingen gemaakt, maar niemand bood dit destijds zo aan als de HKU. Deze opleiding was toen al volop bezig met interactive en leerde hoe je jezelf als ontwerper of ontwikkelaar moest verplaatsen in de eindgebruiker van het product. Dit miste ik bij andere opleidingen, als Eindhoven of Amsterdam. Die waren destijds meer gericht op autonome kunst."

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie