Want de toekomst van sociale marketing, en marketing in het algemeen, zal rondom die samenwerking worden gebouwd.
'Collaborative' marketing wordt het genoemd. Brandon Evans, de auteur van het stuk, meent dat we nu in de fase zijn beland waar bedrijven die 'social' nog steeds als een massamediakanaal zien om hun boodschap over de schutting te gooien, het moeilijk zullen krijgen.
Evans geeft 5 trends die laten zien wat 'collaborative' marketing teweeg zal brengen.
1. Gedemocratiseerde productontwikkeling
Nieuwe modellen en technische ontwikkelingen maken het voor beginnende bedrijven makkelijker om producten te creëren en te vermarkten.
Merken moeten rekening houden met de snelheid van deze ontwikkelingen en de crowdsourcing die hierbij kan komen kijken.
Financiering: Kickstarter en Indiegogo zijn twee voorbeelden van de platformen waarmee via crowdsourcing geld is op te halen. Makkelijk voor iedereen met een goed idee om geld binnen te halen.
Distributie: Een platform als Quirky geeft de mogelijkheid een ontdekking aan een breed publiek te laten zien. Etsy is een marktplaats voor artiesten en ontwerpers om hun producten te verkopen.
Productie: 3D-printers (Makerbot, Cubify) zorgen voor een nieuwe manier van het maken van prototypen en zorgen voor lagere productiekosten.
2. Hechtere, langdurige relatie met consumenten
Onderzoek van IBM liet al zien dat 88 procent van de ceo’s aangaf, dat dichter bij de consument komen een topprioriteit voor de komende vijf jaar is.
FastCompany noemt als voorbeeld Twist van Kraft Foods waar samen met tieners wordt gewerkt.
3. Open organisaties
Sterke innovatie komt tegenwoordig voort uit 'open' informatie. Voorbeeld is Coca-Cola's Facebook-app, waar merkfans worden gevraagd voor ideeën om de wereld tot een vrolijkere plek te maken.
4. Van consument tot consument
Consumenten worden tegenwoordig overladen met prikkels via de media, gewone marketingstrategieën werken niet meer. 80 procent van online content is consumer generated, en dat zal alleen maar toenemen. Vrienden en familie die elkaar vertellen wat leuk is. Marketeers hebben dus brand advocates nodigen om hun boodschap binnen de doelgroep te krijgen.
5. Meten van invloed, niet van impressies
Marketingsucces behelst meer dan hoeveelheid impressies. Het gaat niet om kwantiteit, maar om de kwaliteit van de boodschap. En dat moet gemeten worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!