Het is al weer 15 jaar geleden dat ik verantwoordelijk werd voor het internet beleid van Heineken. Het was 1998 en de internet buzz kwam op volle gang. Het was de tijd waarbij ik op een beurs in NY een standje van Ebay zag, met daarachter een paar aardige mensen. Ik kan me herinneren dat ik dacht ‘best een leuk idee..” Bij Mediaplaza (wie is er niet geweest) kregen we demonstraties van streaming video, want ooit zouden we video gewoon via het internet gaan bekijken (met 28.8k modems leek dat toen echt science fiction) Adam Curry was een van onze adviseurs. Hij was in die tijd (voor Youtube!) bezig met een videoplayer waarmee mensen videobestanden zouden kunnen uitwisselen: Jamby. Adam was ervan overtuigd dat persoonlijke video’s een geduchte concurrent zouden worden van televisie. En ik dacht: wie gaat er nu naar een video van de buurman kijken..of de buurvrouw moet erop staan. Anyway, ik dwaal af. Moraal van het verhaal. Sinds de komst van het internet worden er voorspellingen gedaan over hoe onze wereld er ‘straks’ heel anders gaat uitzien. Inmiddels leven we in die nieuwe wereld en zijn Google, Youtube, Ebay, Facebook, Twitter en Amazon household names waar we, geheel vanzelfsprekend, iedere dag ‘op zitten’ en zaken mee doen. We staan nu aan de vooravond van een tweede internet revolutie: het mobiele internet.
Het mobiele internet gebaseerd op de 4G LTE technologie zal een even grote impact hebben als het ‘vaste’ internet en we bevinden ons in een vergelijkbare situatie als 1998: we proberen een beeld te vormen van die nieuwe toekomst.
De zelfbestellende koelkast.
Al in 1998 werd hier over gesproken. De koelkast die zelf zou bijhouden wat er nog besteld moest worden. Melk op? Geen probleem, de koelkast stuurt het boodschappenbriefje geheel op eigen initiatief naar de supermarkt. Dit voorbeeld bleef de afgelopen jaren maar steeds opduiken en inmiddels is ‘ie er ook:
The LG Smart Refrigerator isn't just a big box that keeps things cold. It's a "total food management system" that pretty much does everything except cook your steak for you. You won't have to tear yourself away from "Star Trek" reruns to see if you're out of milk.
De Smart Refrigitor is het cliche voorbeeld van ‘the internet of things’ Een term die door Kevin Ashton van MIT al in 1999 werd geïntroduceerd. Dankzij de goedkope RFID technologie voorspelde hij, zouden steeds meer objecten met elkaar gaan communiceren, en ontstaat een nieuwe realiteit. De uitrol van 4G brengt alles samen. Nu zijn we nog steeds gewend om ‘online te gaan’ – wij maken contact met het internet. De wezenlijke verandering zal zijn dat het internet (‘the web’) zich voortdurend om ons heen bevindt. Dankzij 4G zal er geen enkel verschil bestaan tussen de snelheid van wifi die we thuis of op kantoor hebben en de snelheid buiten huis. En omdat we daardoor ‘always on’ zijn – en dus ook allerlei objecten connected zijn, ontstaat een geheel nieuwe dimensie van het internet. Maar dat kan alleen als de kosten veel lager worden, de snelheid (steeds) hoger wordt En dat is nu precies wat de LTE mogelijk maakt. Vandaar de naam: Long Term Evolution. Vergelijk het met de komst van adsl. Eind negentiger jaren moesten we internet ook ‘per tik’ afrekenen. Met de komst van adsl en kabel internet kregen we veel hogere snelheden (x 200) tegen vaste lage prijzen.
Terug naar de veiling.
De gemiddelde snelheid van het mobiele internet is nu nog slecht zo’n 14 MB/s en Nederland behoort tot de duurste markten van Europa. Mobiel internet in Nederland is traag en duur (denk 28.8k). Dankzij de veiling en de komst van de vierde speler Tele2 zal er een nieuwe concurrentiesituatie ontstaan. De 4 spelers geven aan allemaal vol in te gaan zetten op de uitrol van 4G netwerken. Net als bij ADSL en kabel zullen de prijzen gaan dalen (LTE is als techniek al goedkoper dan de huidige 3G technologieën) en de snelheid gaan toenemen! We leven in leuke tijden!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!