Premium

Wat kunnen supermarkten doen om het verschil te maken op het domein 'gezondheid'?

GEZONDHEID Boodschappers vinden dat het wel wat gezonder kan in de supermarkt. ‘Bijvoorbeeld met een spaaractie voor gezonde producten.’

Veel groente en fruit in het assortiment (85 pct), beperken van producten met veel suiker en zout (50 pct) en een ruim biologisch assortiment (37 pct), dat zijn factoren die consumenten noemen in antwoord op de vraag, ‘wat maakt een gezonde supermarkt gezond?’. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Health & Supermarkten’ onder 837 respondenten, dat op verzoek van Tijdschrift voor Marketing werd uitgevoerd door MeMo2, (onderzoeksverantwoording, zie onderaan dit artikel). Maar wat kunnen supermarkt om daar nog verbetering in aan te brengen? Met andere woorden, kan het in de ogen van de consument nog gezonder, en zo ja, hoe dan?

 

Nog gezonder?
Ja, kan zeker gezonder. MeMo2 vroeg respondenten wat supermarkten wat hen betreft nog meer kunnen doen ten aanzien van een gezond leven. De antwoorden maken duidelijk dat er voor supermarkten nog voldoende kansen liggen om te verbeteren, of om de perceptie te verbeteren door nog beter te vertellen welke initiatieven er al worden genomen. Genoemd wordt het idee om ongezonde dingen een wat minder prominente plek in de winkel te geven. ‘Niet meer op ooghoogte plaatsen.’ En de consument vindt dat het wel een tandje minder mag met aanbiedingen van ongezonde producten. Dat geldt voor de folder, maar ook in de winkel zelf. Een respondent: ‘Dit is vaak een driver voor mensen om het te kopen.’ Consumenten hechten aan goede voorlichting over de oorsprong van producten omdat het hen helpt bij het maken van een gezondere keuze. ‘Denk aan plofkip’, zegt een respondent, ‘of uitleg waarom een product bepaalde stoffen bevat.’ Misschien een ietwat gedateerde suggestie, omdat er al veel gedaan wordt op dat vlak, is het weghalen van de ‘wegpakkertjes’, ofwel de Snickers’ bij de kassa. ‘Wellicht dat ze er wat gezondere snacks bij kunnen leggen.’

Tekst gaat verder onder afbeelding

In de actie
Dat er boodschappers zijn die koken met groente nog niet zo eenvoudig vinden, blijkt uit de suggestie om in de winkel te laten proeven wat je met bepaalde groenten kan doen. Ongezonde proeverijen zijn er genoeg. Het supermarktmagazine wordt ook aan de orde gesteld. Daarin kunnen gezonde alternatieven geboden worden voor minder gezonde ingrediënten die je in bepaalde recepten nodig hebt. Specifieke spaaracties en kortingen voor gezonde producten is een idee en tot slot, in de categorie ‘meer informatie geven’ wordt de wens uitgesproken dat supermarkten duidelijk aangeven wat de groenten- en fruitsoorten van het seizoen zijn.

 

Onderzoeksverantwoording
Dit artikel deelt inzicht in de resultaten van een MeMo² InsightScan™ gehouden voor de Nederlandse markt. De MeMo² InsightScan™ is in Mei 2017 (N=837) uitgevoerd onder consumenten van 18 jaar en ouder (de resultaten zijn gewogen naar de Gouden Standaard 2016 (MOA/CBS) op geslacht, leeftijd, opleiding, huishoudsituatie en regio teneinde een representatieve steekproef te garanderen).
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie