#biervangen
Afgelopen weekend was het Pinkpop festival en dat zorgde natuurlijk voor het nodige social rumoer: David Grohl brak de dag ervoor in Londen zijn been en moest zijn optreden met de Foo Fighters afzeggen. Pharell haalde headlines door Landgraaf te verwarren met Amsterdam. Met als hoogtepunt de viral video van John Coffey die crowdsurft en een biertje vangt als een baas. De video werd wereldwijd gedeeld en is 20 miljoen keer bekeken. Dit zorgde natuurlijk voor mooie inhakers, GIFjes en behaalde zelfs een plekje in het monoloog van Jimmy Fallon’s The Tonight show.
'Get to the chopper!'
Nieuw in navigatie-land: De Waze app. Deze community-based verkeersnavigatie gaat slim om met informatie en zorgt ervoor dat je de snelste en goedkoopste route te zien krijgt. De filosofie achter Waze is dat je nooit alleen op de weg bent. De app onderscheidt zich door niet alleen navigatie-functionaliteit te bieden, maar je ook te vertellen waar er flitsers, files of andere ongeregeldheden op de weg te vinden zijn. Deze gegevens zijn afkomstig van andere gebruikers van de app. En mocht je nog een reden nodig hebben om hem te downloaden: niemand minder dan Arnold Schwarzenegger gaat als Terminator alle route aanwijzingen inspreken. Hasta La Vista baby!
Moments
Facebook komt met een standalone App genaamd Moments. De app biedt de mogelijkheid om foto’s direct te uploaden en te delen met je eigen groepen. De app zal gebruik maken van gezichtsherkenning van je Facebook vrienden en uiteindelijk dus ook in staat zijn om foto’s van je beste vrienden voor je te verzamelen. De foto’s worden in de app gesorteerd op locatie en zullen alleen zichtbaar zijn voor geselecteerde vrienden. Het is nog niet bekend wanneer de app in Nederland beschikbaar is.
Facebook is watching you…
Het grootste sociale platform is bezig met een nieuw algoritme voor de Newsfeed. Vergeet de klikjes, Facebook weet precies hoelang jij naar die post van je vriend hebt gestaard.
En Facebook ontwikkeld nog even lekker door: vanaf deze week rollen ze de Place Tips uit. Op het moment dat je op een locatie bent en daar in je Facebook-app op klikt, krijg je locatie-informatie te zien. Elke locatie heeft zijn eigen pagina over de locatie, populaire menu items en evenementen. Hiermee gaan ze duidelijk de concurrentie aan met Foursquare. Om deze dienst nog te perfectioneren wordt er ook getest met Facebook Bluetooth® beacons in winkels. Het eerste experiment zal deze week in New York plaatsvinden.
Ook gaat Facebook Amber Alert-meldingen van vermiste kinderen voortaan aan al zijn Nederlandse gebruikers tonen, bovenaan de tijdlijn. Dat maken Facebook, Amber Alert en de Nationale Politie vandaag bekend. Tot nu toe moesten gebruikers Amber Alert een 'like' gegeven hebben.
Breaking Video
Er komt deze zomer een Nederlandse versie van Periscope op de markt: Cameraad. Gebruikers kunnen met hun smartphone zelf livebeelden uitzenden en ook bekijken. Ook kan de redactie door een druk op de knop burgers die zich binnen een bepaalde straal van een nieuwswaardig evenement bevinden vragen om te filmen met hun telefoon. Deze livestreams kunnen vervolgens, na minimale regie vanuit de redactie, worden toegevoegd aan nieuwsartikelen. Cameraad zal deze zomer worden toegevoegd aan de Nu.nl app en getest worden tijdens de Tour de France in Utrecht en de Nijmeegse Vierdaagse.
En we gaan weer een supermooi weekend in: zondag is het Vaderdag én begint de zomer! Ook beginnen dit weekend Cannes Lions uitreikingen met dit jaar maar liefst 634 Nederlandse inzendingen. Wij houden ons oogje in het zeil voor de resultaten en inhakers. Tot volgende week!
Deze bijdrage is geschreven door social media bureau Blauw Gras. Wij geven merken een gezicht op social media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!