Vooruitblik 2013: We doen meer met (veel) minder. Jaar van de Tibetaanse Yak

Een vooruitblik op 2013 levert een stroom aan startups op die een economie van overvloed creëren. We doen meer met (veel) minder. Wordt Amsterdam de 3DPrint Capital van Europa?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat online het nieuwe normaal is weten we alweer een tijdje. Ons huis verandert in een mix van Disney pretpark, energiecentrale en minifabriek. Samen met uw mobieltje vormt het huis een steeds grotere concurrent van winkel en kantoor. Het besef dringt nu door tot welke verwoesting dat nieuwe normaal leidt. Lege kantoren, eenzame winkelstraten, ja zelfs de AutoRAI is niet meer. We zitten niet in een crisis, we leven in een crisiseconomie. Maar het zijn evenzovele signalen van doorbraak. Meerdere trends creëren een economie van overvloed.

Trend 1: van kantoor naar werkplek. Cool startup: Wovox
Er is een stille strijd gaande tussen Baby’s en Boomers, tussen de kantoorwerkers met een 13de maand, en vrije maar ook onverzekerde flexers. Startup Wovox handelt in werkplekken. Het kantoor doet er steeds minder toe, de werkplek steeds meer. En die kan overal zijn, thuis, onderweg, of in een Seats2Meet; een tijdelijk kantoormoment dat je deelt met onbekenden. We gaan van Bring your own device naar Bring your own workplace. Bovendien, als de baas geen personeel meer heeft maar flexers, krijgt hij het Kerstpakket.

Trend 2: onderwijs overal
Stanford University biedt gratis online onderwijs. Een klas van 35.000 studenten staat symbool voor de hevige concurrentie op de toekomstige arbeidsmarkt. In stilte excellent zijn is er niet meer bij; personal branding wordt een must.

Trend 3: Naked & Proud. Cool startups: de Plukboerderij en 100%Transparant
De Plukboerderij is een interessant voorbeeld van de economie van overvloed. De klant deelt in het oogstrisico en in de winst. Transparantie (inzage in boekhouding en teeltplan) is hier geen wettelijk opgedrongen gemopper, maar een vanzelfsprekendheid. Naked & Proud. Die trend geldt ook voor ons financiële leven.

Langzaam maar zeker worden we baas over ons geld en over onze gegevens (de nieuwe olie). Dat begint met inzicht in ons eigen gedrag, en meerdere startups geven dat, zoals 100%Transparant en Qiy. Sommige apps destilleren uit ons financiële gedrag een score voor onze kredietwaardigheid. Langzaam maar zeker raken de twee digitale paradepaardjes van de overheid geïntegreerd: het pensioendashboard en het elektronisch patiëntendossier.

Trend 4: van bezit naar gebruik. Cool startup: de Think Chair
We zijn Bourgondisch Zuinig. We zoeken de goedkoopste supermarkt met E-coupons, maar je hoeft er niet meer naartoe te fietsen, de supermarkt komt naar jou. Lang leve de man van de SRV! Social is de trend. Samen shoppen, samen kopen. Alhoewel, kopen? We gaan van bezit naar gebruik. Onze zonnepanelen en stoelen kunnen we beter huren van de fabrikant – dan wisselen we over een paar jaar de verouderde stoel of paneel in voor de nieuwste technologie. We zijn immers te gast in de toekomst. De Think Chair van Steelcase/Turntoo is te huur voor 10 euro per maand. Na 6 jaar wordt hij gerecycled. Veel goedkoper kan je de toekomst niet krijgen.

Trend 5: van transporteren naar printen
De 3de industriële revolutie breekt door met de 3Dprinter, waarmee je onderdelen in plastic uitprint. Muziekinstrumentenbedrijf Teenage Engineering is een van de eerste bedrijven ter wereld die klanten kapotte onderdelen laat uitprinten. 3Dprinten is een enorm probleem voor PostNL, maar het stopt de outsourcing naar lagelonen landen en geeft uitstervende ambachten een boost. Wordt Amsterdam de 3DPrint Capital?

Hét modewoord van 2013 wordt keukenvlees. We zouden onze vleesconsumptie moeten minderen opdat meneer en mevrouw Middenklasse China ook hun varkenslapje krijgen, maar daar hebben we geen zin in. Er zit niets anders op dan vlees opnieuw uit te vinden. De beste vleesvervanger is een heuse, sappige bloedworst waar geen varken voor is gestorven. In plaats daarvan heeft het varken cellen gedoneerd. Hollands Export Glorie is niet langer Meat maar de License to Meat. Minder export van producten, meer van kennis.

Het westers symbool van welvaren is niet langer de Friese bonte, maar de Tibetaanse yak. Die heeft zichzelf genetisch aangepast aan leven met minder zuurstof en minder gras, en produceert toch meer melk. Dat moesten wij ook maar eens gaan doen.

Marcel Bullinga is futurist. Hij is auteur van Welcome to the Future Cloud – 2025 in 100 Voorspellingen en lid van
Meer Vooruitblik op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie