Hoewel mensen over het algemeen erg op hun privacy zijn gesteld, is er wel een duidelijke tweedeling te zien van ‘delers’ en ‘vermijders’, aldus MarketResponse. 63% van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in het afgeven van gegevens aan bedrijven en bijna de helft (48%) vraagt zich af wat er met persoonsgegevens gebeurt. Willem Brethouwer, directeur MarketResponse: ‘De praktijk is dat consumenten meer en meer moeten delen om een succesvolle transactie mogelijk te maken. Dat leidt tot dissonantie.’. 65-plussers zijn het meest op hun privacy gesteld. 72% van hen is (zeer) terughoudend in het delen van hun gegevens. Jongeren (tot 24 jaar) zijn wat makkelijker, maar nog altijd geeft 41% aan (zeer) terughoudend te zijn in het delen van gegevens.
Delers en vermijders
Ondanks het feit dat mensen over het algemeen niet graag hun gegevens delen, zijn er volgens Marketresponse wel verschillende typen te onderscheiden: delers en vermijders. Willem Brethouwer,’Delers hebben meer vertrouwen en zijn optimistischer van aard. Zij gaan er vanuit dat het waarschijnlijk wel goed geregeld is. Vermijders bekijken dat heel anders. Het vertrouwen van deze groep is laag en zij gaan er bij voorbaat al vanuit dat er niet vertrouwelijk met hun gegevens omgegaan wordt.’
Ook de delers en vermijders zijn elk weer te onderscheiden in twee groepen, waardoor er vier typen consumenten ontstaan: Angstigen (37% van de Nederlanders) vertrouwen het allemaal ‘voor geen meter’, Gereserveerden (26%) vragen zich af wat er met hun gegevens gebeurt, Pragmatische delers (19%) vinden dat het nu eenmaal bij deze tijd hoort en Onbezorgde risiconemers (18%) hebben niets te verbergen en dus mag iedereen alles van ze weten. De vier groepen zijn gebaseerd op socio-demografische kenmerken, die bij organisaties vaak al bekend zijn, danwel eenvoudig te achterhalen.
Consumenten zijn zich steeds bewuster van de waarde van hun gegevens. Zo is bijna 12% van de Nederlanders het eens met de stelling ‘mijn gegevens zijn geld waard, ik wil er wel iets voor terug’. Vooral jongeren hebben deze mening (ruim 20%). Daarnaast worstelen organisaties met het vraagstuk privacy. ‘De verschillende typen consumenten gaan anders om met hun privacy. Als je deze kennis als organisatie gebruikt en ze op de juiste manier benadert, kun je hier voordeel uit halen. Het is een kwestie van de juiste snaar weten te raken. Dit is niet alleen goed voor de organisatie, ook de consument is hiermee geholpen, want die houdt de controle over zijn privacy en zal minder snel in het geweer komen’, aldus Brethouwer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!