Ze komen in één op de drie persberichten voor en zijn het meest ongeloofwaardige onderdeel ervan: citaten die er geen zijn. De meeste quotes zijn verzonnen beleids- of wensteksten voorzien van aanhalingstekens.
Daarmee doen ze precies het tegenovergestelde van waarvoor ze bedoeld zijn. Want een citaat zou juist voor wat meer levendigheid moeten zorgen en een persbericht geloofwaardiger maken.
Bovendien kun je met een citaat emotie en enthousiasme in een bericht stoppen, iets wat je in de gewone zakelijke stijl van persberichten eigenlijk niet kwijt kunt.
8 ‘ernstige vergrijpen’, fouten en opmerkelijke quotes uit persberichten.
1. Hé, er praat iemand tussen haakjes
Een quote is dus een letterlijke weergave van wat iemand zegt, of moet daar tenminste voor doorgaan. De nieuwe directeur Philip Hennemann van PBLQ, een gerenommeerd communicatieadviesbureau voor de publieke sector, kan iets bijzonders: tussen haakjes praten. Ziehier zijn citaat, dat natuurlijk gewoon een brochuretekst is:
Hennemann: ‘PBLQ heeft enorm veel kennis die we via allerlei nieuwe wegen (informatie, benchmarks, standaards, monitors) in de markt kunnen zetten. Zij versterkt publieke organisaties bij de uitvoering van hun kerntaken met advies, communicatie en opleidingen, vaak gerelateerd aan ICT-vraagstukken. PBLQ leidt ieder jaar 15 jonge publieke informatiemanagers op via haar traineeprogramma. Samen met alle PBLQ-collega’s wil ik het publieke domein verder versterken.’
2. Webers Shandwicks onbegrijpelijke vertaalquotes
Weber Shandwick in Nederland maakt er gewoonte van oorspronkelijke Engelse teksten nogal letterlijk te vertalen, zo te zien met Google Translate. Gevolg is wel dat de teksten nogal onbegrijpelijk zijn. We lezen:
‘Als toonaangevend sociaal adviesbureau stimuleren we systematisch bètakansen van partners die klanten nieuwe invalshoeken bieden om betrokkenheid na te streven', aldus Chris Perry, Chief Digital Officer bij Weber Shandwick. ‘Onze samenwerking met Facebook voor interne samenwerking is bijzonder actueel, gezien het feit dat de betrokkenheid van medewerkers rijp is voor innovatie en opkomt als aandachtsgebied bij onze klanten.’
Dit is het orgineel: ‘We systematically pursue beta partner opportunities that offer clients new angles for engagement,’ said Chris Perry, Chief Digital Officer, Weber Shandwick. ‘Our partnership with Facebook for internal collaboration is particularly timely given that employee engagement is ripe for innovation and an emerging area of focus for our clients.’
3. De dr. Clavan-quote
Typisch een geval van: Jürgen moet er ook nog in. Opel besloot zijn marketing- en salesdirecteur in Duitsland nog even aan het woord te laten in een persbericht waarin het bekend maakte dat de ‘geweldige verkoopgroei’ van januari zich voortzet, en februari het nog wat beter doet. De modellen van het automerk zijn in trek, wat in het bijzonder geldt voor de Opel Astra, Auto van het Jaar, die goede verkoopcijfers laat zien na de introductie.
Keller doet een perfecte dr. Clavan, de Polemoloog uit Van Kooten en De Bie, die altijd antwoordde met een letterlijke herhaling van de vraag. Keller sluit het persbericht af met precies de boodschap die we daarvoor lazen:
‘Nadat januari al goed was, blijkt februari nóg beter te zijn. Het bewijst dat Opel modellen zeer in trek zijn. De nieuwe Opel Astra, Auto van het Jaar in Europa, is bijzonder positief ontvangen.’
4. Van Gogh-directeur spreekt heel snel trademark-tekens uit
We dachten eerst, wat horen we Axel Rüger, de directeur van het Van Gogh Museum, nou toch zeggen? Heineken treedt mark? Pas bij lezing van het persbericht werd duidelijk dat hij heel snel Trademark zei, waarschijnlijk om te laten weten dat we niet zelf een bier in de markt moeten zetten met de naam Heineken.
5. Veel te laaaaaaang. En wie zegt dit eigenlijk?
Soms is een persberichtcitaat een nogal uit de hand gelopen raadseltje: wie zegt dit? Bol.com directeur Daniel Ropers laat je 139 woorden ofwel 4,5 tweets lang wachten voordat hij zich bekend maakt. Dat is aardig wat scrollen op een mobieltje. Goede kans overigens dat de meeste lezers al eerder afgehaakt zijn bij dit promotekstje:
‘Online winkelen is voor vele ouders een ware verademing. Je kunt op ieder moment van de dag, zelfs ’s avonds als de kinderen in bed liggen, vanuit huis op je gemak online je aankopen doen. Zodat je op de momenten dat je vrij bent ook écht vrij kunt zijn en tijd met het gezin kunt doorbrengen. Bij bol.com kon je al terecht voor speelgoed, kinderboeken en babyartikelen en met de toevoeging van kinder- en zwangerschapskleding willen we het nog makkelijker maken voor (toekomstige) ouders. Je kunt alles wat je nodig hebt in één keer bestellen en thuis laten bezorgen, of ophalen wanneer het je uitkomt bij één van onze afhaalpunten in de buurt van je huis of werk. En mocht je niet helemaal tevreden zijn over de aankoop dan kan je het artikel gratis retourneren, ook via de afhaalpunten,’ aldus Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com.
6. Drie mensen, één gedachte
Een citaat is een weergave van wat iemand zegt. Eén iemand. In de provincie West-Brabant werkten verschillende gemeenten samen voor de jeugdzorg. Dat is handig, want het zorgt voor meer efficiency en minder kosten, bijvoorbeeld bij het verzinnen van quotes. In verschillende persberichten komen er verschillende mensen aan het woord over de overdracht van de jeugdzorg. Ze zeggen precies hetzelfde:
‘Er mag geen kind tussen wal en schip vallen. We streven ernaar dat geen kind merkt dat de backoffice straks anders geregeld is’, aldus wethouder Arjan van der Weegen van Bergen op Zoom.
René Peters , wethouder in Oss, in het persbericht van de provincie Brabant: “Er mag geen kind tussen wal en schip vallen. We streven ernaar dat geen kind merkt dat de backoffice straks anders geregeld is".
Jannie Visscher, wethouder Jeugd in Eindhoven, is het erg met haar beide collega’s eens, blijkt uit de persbericht van de gemeente Waalre, Deurne en Eindhoven. Ze zegt: "Belangrijk is dat we er nu voor kunnen zorgen dat er geen kinderen tussen wal en schip vallen".
7. Pluim op de hoed, veer in de kont en altijd blij
Hoe geef je elkaar een compliment, zonder dat het al te veel opvalt? Over dat laatste maken bureaus zich weinig zorgen zo blijkt, want vaak bestaan de persberichten uit opzichtig geslijm. Zo zegt Annemarie van Baal van Trends Connected over de samenwerking met Vandenberg: ‘Het voelt als thuiskomen. Vandenberg is een betrouwbare partner die van innovatie houdt. Er ontstaan mooie dingen als wij samenwerken.’
Het pr-gilde bestaat uit blije enthousiasme mensen. Dat althans vinden we terug in de persberichten waarin nieuwe collega’s worden gepresenteerd.
Marielle van der Zouwen van Eventive is zoals zoveel van haar pr-collega’s vooral blij. ‘Ik ben erg blij het team te kunnen versterken met Charlotte. Haar ervaring in eventmarketing komt zeer van pas bij de uitbreiding van Eventive’, zegt ze op 10 maart bij de komst van Charlotte Bakkers.
Een maand eerder bij het aantreden van Kim Camman was dat niet anders: ‘Wij zijn zeer blij met de ervaren Kim. Eventive groeit en met haar waardevolle marketingcommunicatiekennis en -ervaring ….’
Vijf maanden daarvoor, bij het aantreden van Brenda den Drijver als concept & accountmanager: ‘Wij zijn zeer blij met een ervaren marketeer als Brenda. Eventive groeit, en met Brenda’s waardevolle kennis en ervaring ….’
En wat te denken als er twee nieuwe collega’s worden aangekondigd, Chantal David Richard en Shanita Doerga? Mariëlle van der Zouwen: ‘Uiteraard zijn we zeer blij om ons team met maar liefst twee nieuwe toppers te hebben versterkt.’
8. Stiekem laten weten hoe groot het bedrijf wel niet is
Je kunt natuurlijk achter in het persbericht nog even wat informatie geven over je bedrijf en het succes ervan benoemen. Maar grote kans dat de journalist dat wegsnoeit.
Je kunt dat soort corporate teksten natuurlijk ook stiekem verpakken als een citaat van een nieuwe directeur, Philipp Wessing dit geval, die bij Interxion aan de slag gaat: ‘Vandaag draait alles om de cloud en om connectiviteit en dan kom je toch uit bij Interxion. Een Nederlands bedrijf dat aan de basis heeft gestaan van het eerste telecomknooppunt in Nederland en dat uitgegroeid is tot een toonaangevende speler in Europa met meer dan veertig datacenters in elf landen.’