Vereniging Eigen Huis wint zaak bij Stichting Reclame Code

Vereniging Eigen Huis mag klanten zonder toestemming benaderen voor een klanttevredenheidsonderzoek per e-mail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Vereniging Eigen Huis (VEH), heeft de zaak die een respondent had aangespannen in verband met het doen van onderzoek via e-mail in hoger beroep 'glansrijk' gewonnen. Dat meldt de MOA. VEH is lid van de Sectie Opdrachtgevers binnen de MOA. De klager had betoogd dat de VEH niet bevoegd was de respondent, in dit geval een lid van de VEH, zonder zijn toestemming te benaderen voor een klanttevredenheidsonderzoek per e-mail.

De Reclame Code Commissie gaf de klager in eerste instantie gelijk, het stelde dat er voorafgaande toestemming nodig is om iemand per e-mail uit te nodigen om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. Maar er geldt een wettelijke uitzonderingspositie voor het ongevraagd benaderen van respondenten voor (markt)onderzoek. De VEH, ondersteund door de MOA en haar juridisch adviseur, tekende bezwaar aan tegen het oordeel van de RCC. De Beroepscommissie erkende in tweede instantie dat een uitnodiging om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek niet kan worden aangemerkt als reclame en dat derhalve de Code e-mail niet van toepassing is.

De MOA meldt in een persbericht dat de uitspraak van groot belang is voor het marktonderzoek via e-mail: 'De Beroepscommissie heeft nu duidelijk vastgesteld dat een uitnodiging om mee te doen aan (markt)onderzoek niet onder de Code e-mail van de Nederlandse reclamecode valt. Het vragen van toestemming is dan ook niet noodzakelijk.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie