Toegankelijke merken meest populair

Douwe Egberts, Albert Heijn en Rabobank vormen het erepodium van meest toegankelijke merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe toegankelijker een merk is, hoe aantrekkelijker het wordt gevonden. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 500 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok | NetPanel in samenwerking met strategisch adviesbureau Fronteer Strategy.

Het onderzoek toont aan dat de meest toegankelijk gepercipieerde merken het meest aantrekkelijk én het meest innovatief gevonden worden. Dat gaat op voor bijna alle onderzochte categorieën, waaronder supermarkten, banken en electronica.

Martijn Pater, partner bij Fronteer Strategy zegt in een persbericht: ‘Als je als merk de afstand tot je omgeving niet verkleint, val je buiten de boot. Dominante en gesloten merken zijn uit de tijd’. Volgens Pater staan toegankelijke merken open voor de reactie, mening en bijdrage van klanten.

Score Heineken en Grolsch teleurstellend

Uit het onderzoek blijkt dat het verschil binnen een aantal categorieën tussen spelers opvallend groot is. Douwe Egberts, Albert Heijn, Rabobank en KPN laten de concurrentie in hun sectoren ver achter zich. Bij alcoholische dranken en kruidenierswaren zijn de verschillen een stuk kleiner. Volgens Fronteer Strategy is dat opmerkelijk, omdat de concurrentiestrijd in de fast moving industrie het hevigst is, onderscheid zou dan nog belangrijker zijn. Heineken en Grolsch scoren op een vergelijkbaar, maar wel zeer middelmatig niveau, Jupiler is nog minder toegankelijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie