1 Hoezo waren jullie volslagen verrast? Lijden jullie aan zelfonderschatting?
Niels van Esch: ‘In het persbericht met de nominaties werden alleen de inzendende reclamebureaus genoemd, niet de productiebureaus. Dus de mogelijkheid dat wij zelf in de prijzen konden vallen, was bij ons niet helemaal geland.’
Jordi Romkema: ‘Er waren elf nominaties voor inzendingen waar wij aan hadden meegewerkt, dus het idee was om samen eerst te gaan eten en daarna aan te sluiten bij het Spin-feest. We volgden het wel op Twitter en Periscope. Op het laatste moment belde Daniël (Sytsma, red.) van Achtung! die zei dat ze een dinerkaart over hadden. Ik kon dus aanzitten, maar als dat niet gebeurd was, had de avond wel een “stil moment” gehad. Dat was dan wel zonde geweest.’
2 Het signaal dat de Spin hiermee afgeeft is dat de digitale productiebureaus ertoe doen. Logisch?
Rian Verhagen: ‘Het is wel lef van de organisatie, want de SpinAwards is toch een beetje het feestje van de reclamebureaus. Maar logisch vind ik het wel, het is een teken dat de markt volwassen aan het worden is. In de traditionele reclame heeft productie een prominente rol. In de digitale hoek werd lange tijd gewerkt met zzp’ers, tweepitters en zolderkamerondernemers. Maar wij zijn niet meer de stukadoors van de branche, maar een essentieel onderdeel van het creatieve proces.’
JR: ‘Het is nog niet zo lang geleden dat wij net moesten doen alsof we bij het reclamebureau hoorden dat ons inhuurde. Dat ging ver hoor. We gebruikten de logo’s van zo’n bureau in onze presentaties en mailden zelfs met hun mailextensie. “Al die anderen hebben een studio, dus doen wij maar alsof”.’
NvE: ‘Je ziet nu een tegengestelde beweging. Veel bureaus zijn gestopt met hun studio, kijk maar naar Red Urban, Fitzroy, Neboko\Flow, Selmore Lynx. Digitale productie is een expertise is die je niet meer makkelijk implementeert binnen een themabureau, want het werk wordt rijker en de tech ingewikkelder.’
3 Wat zegt het over de markt dat een klein bureau als Superhero Cheesecake de held van de SpinAwards is geworden?
NvE: ‘De prijs is nieuw, dus hoe schat je het op waarde?’
JR: ‘Als je de “Grand” als een oeuvreprijs beschouwt, zouden we hem niet verdienen, maar het afgelopen jaar is ons aandeel heel groot geweest. Tegelijkertijd is de tendens in de markt ook dat er vaak voor kleinere bureaus wordt gekozen.’
4 Hoe ben je verbonden met je concurrenten in dit relatief jonge werkveld?
NvE: ‘Er is niet één vereniging waar wij precies in passen. Je hebt natuurlijk Dutch Digital Design; nou doen wij wel design, maar wij voelen ons nog iets meer nerd dan designer. We zijn wel lid geworden van de DDA (Dutch Digital Agencies, red.).’
JR: ‘We voelen ons het meest verwant met MediaMonks, This Page, Random en Cartelle. Soms voelen we ons wel concurrent, maar we hebben niet echt last van elkaar.’
5 Waar staat Superhero Cheesecake eigenlijk voor?
RV: ‘We hebben kwaliteit geformuleerd als speerpunt. Ons motto is dan ook “Raising the bar in digital, for advertising agencies”. Alles moet pixelperfect zijn. Al is een artdirector nog zo’n mierenneuker, we krijgen het nooit terug. Dat is een erezaak voor ons.’
6 Zit dat speerpunt ook verstopt in de naam van jullie bureau?
NvE: ‘Nee. De naam is toevallig ontstaan tijdens een avondje bieren. Het haakje was dat we onszelf zagen als de bakker waarvoor je een stuk omrijdt. We zijn ambachtslieden. Je favoriete bakker ruil je niet in. Wij hebben nog nooit een klant verloren.’
7 Betaal je bancaire salarissen en bonussen om je mensen binnen te houden?
JR: ‘Nee, dat kan ook niet. We zitten als laatste in de keten en werken vaak met bescheiden budgetten. We hebben absoluut niets te klagen, maar een leaseauto is hier niet standaard.’
RV: ‘Maar omdat we de lat zo hoog leggen, is het ook eervol om hier te werken. Bij het aannemen van mensen kijken we vooral naar karakter en ambitie. Hire for ambition, train for skill.’
8 Waarom werken jullie niet direct voor adverteerders?
JR: ‘We doen waar we goed in zijn: kortetermijnwerk. Dan is het logisch om voor bureaus te werken omdat veel van dat soort werk daarvandaan komt. En de creativiteit. Als we direct voor adverteerders zouden werken, worden we een reclamebureau en concurrent van onze eigen klant.’
RV: ‘Nu werken we met topbureaus als Achtung!, DDB en JWT, waardoor je op grote klanten en op hoog niveau kunt werken. Dat lukt je niet als klein reclamebureautje.’
9 MediaMonks zoekt internationalisering. Jullie ook?
NvE: ‘Plannen zijn er nog niet. Ambities wel. We zijn nu een overwegend Nederlands bureau met Nederlandse klanten en op een Italiaanse en een Française na, allemaal Nederlands (er werken 18 man bij SC, red.)
JR: ‘Voorlopig zijn we er nog lang niet in Nederland. Er zijn zat bureaus waar we nog niet mee samenwerken.’