SRC: free riders op zwarte lijst

Niet betalen van aan SRC-bijdrage betekent per 15 januari 2010 een overtreding van de Nederlandse Reclame Code.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Stichting Reclame Code maakt maandag bekend dat de Nederlandse Reclame Code (NRC) zal uitgebreid worden met artikel 19 waarin wordt bepaald dat: 'Een organisatie of instelling die reclame maakt dient op verzoek van de voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC) aan te kunnen tonen dat hij zijn bijdrage aan SRC heeft voldaan.' In de praktijk betekent het dat niet betalen een overtreding van de NRC inhoudt. SRC zal in samenwerking met de adverteerderorganisaties in 2010 een awareness campagne voeren om het belang van verantwoord adverteren en de wijziging van de NRC onder de aandacht te brengen.

In de praktijk komt het er volgens de SRC op neer dat circa 150 concerns en adverteerders met een minimale bruto mediabesteding van € 1 miljoen een dergelijk verzoek van de voorzitter kunnen ontvangen. Overtredingen op grond van artikel 19 NRC zullen behandeld worden door de (nieuwe) Financiële Kamer van de Reclame Code Commissie. Wanneer een klacht van een adverteerder wordt afgewezen en de adverteerder in kwestie alsnog zijn bijdrage niet voldoet, zal zijn naam vermeld worden op de 'Blacklist' op de SRC website. Ook adverteerders die niet (tijdig) reageren op de beslissing van de voorzitter van de Financiële Kamer van de RCC waarin hij constateerde dat de betreffende adverteerder artikel 19 NRC overtreedt (een zogenaamde VAB), komen op deze lijst. SRC zal tegelijkertijd alle aangesloten media en consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, informeren over de overtreding. De naam van de adverteerder zal ter publicatie aangeboden worden.

Daarnaast zal de (nieuwe) SRC Media Commissie, welke zal bestaan uit vertegenwoordigers namens de media, ingeschakeld worden indien adverteerders ook na opname op de Blacklist niet tot betaling overgaan. Deze Commissie heeft de bevoegdheid de ultieme sanctie: mediaweigering in te roepen. Hierbij zal aan media-exploitanten worden verzocht aangeboden reclame-uiting(en) van de betreffende adverteerder niet openbaar te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie