Zo langzamerhand begint het erop te lijken dat c) het juiste antwoord is. Teneinde de sponsors te gerieven, hebben Olympische atleten al het verbod opgelegd gekregen om te bloggen tijdens de Spelen.
En alsof dat nog geen puur voorbeeld van ongegeneerde censuur is, krijgen we nu te maken met het gevaar van doorgeslagen antihinderlaagmarketing.
Hinderlaagmarketing is de nachtmerrie van organisatoren van evenementen zoals de Olympische Spelen en de WK Voetbal. Er vallen miljarden binnen te harken met sponsoring, en dan wil je niet dat niet-sponsors letterlijk de show stelen door stadions te vullen met hun eigen merkbeeld, zoals bijvoorbeeld Heineken deed door het massaal uitdelen van hoeden en megafoons tijdens de EK 2004.
'Anti-ambush marketing' (klinkt ongeveer hetzelfde als 'war against terror') is inmiddels een vast onderdeel van de voorbeidingen voor Olympische en andere wereldspelen, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de website van BOCOG, het organiserend comite van Beijing 2008, en van de FIFA, die zichzelf voor dat doel zelfs het recht voorbehoudt kaarthouders de toegang tot de stadions te ontzeggen.
Allemaal goed en wel, maar de lobby voor de Spelen in Londen 2012 dreigt nu door te slaan. Het Engelse parlement beraadt zich over de London Olympics Bill, die bepalingen bevat die zelfs de meest geharde Chinese censors van kleur doen verschieten: als het aan de opstellers ligt, mag je straks niet meer in het openbaar woorden gebruiken als '2012', 'goud', 'zilver', 'brons', 'London' en 'zomer'. Of meer precies gezegd (de juristen lezen mee), degene die die woorden bezigt, zal kunnen worden beschuldigd van terreur, pardon, hinderlaagmarketing, en zal dan zelf zijn onschuld moeten bewijzen.
In marketingvaktaal noemen wij dat 'een Guantanamootje doen'. Erger nog, samen met zaken als het blogverbod jegens sportmensen die bezig zijn met een regelrecht hoogtepunt in hun leven kun je inmiddels spreken van een zorgwekkende trend.
Het wordt hoog tijd dat iemand aan de rem trekt, voordat organisatoren van sportevenementen de nieuwe Stalins worden. Dat geeft marketing maar een slechte naam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!