Heel internet spreekt er schande van: de Burlington 'incest-commercial'. In de humoristisch opgezette commercial is een deftig jongetje te zien die aan zijn aantrekkelijke moeder vraagt 'Mommie, can you sock me please?' Vervolgens verdwijnt moeders hoofd onder de tafel en verschijnt er een sok in beeld. It's all in the details, luidt de slogan.
Men zegt wel eens dat er geen onderwerp bestaat waar je geen grappen over mag maken, maar Burlington France doet in elk geval goed z'n best om de uiterste grenzen op te zoeken. De vakmedia konden er de humor dan ook bepaald niet van inzien. Van AdWeek tot de Huffingtin Post, critici laten geen spaan heel van de 'schokkende commercial' die volgens sommigen 'alle grenzen van het betamelijke overschrijdt'.
Op de Facebookpagina van Burlington France, waar de controversiële video wordt getoond, regent het woedende reacties en ook op Twitter spreken mensen hun afkeuring uit:
De 'incest-commercial' is niet de enige video van Burlington die verontwaardiging opriep. In een andere video, genaamd 'Euthanice Me' is een kleinzoon te zien die de stekker uit de beademingsapparatuur van zijn grootvader trekt.
Pain Surprises, het Franse bureau dat achter de commercials zit, verklaarde in een interview met Digiday.com met de commercials een jonger publiek te willen aangspreken: 'Ik wil niet zeggen dat Burlington hun bestaande doelgroep wil afwijzen, maar ze willen wel hun oudere consumenten van zich afduwen en jongere consumenten aantrekken,' aldus creative director Philip Derome. It's all in the details, zullen we maar zeggen.
De video's maken deel uit van een serie waarmee het merk de nieuwe 'social voice' en aanwezigheid online willen neerzetten. De eerste, genaamd 'It's a Fucking Matter of Detail', werd in februari 2013 gelanceerd en bevatte een scheldende naakte hipster met Burlington sokken aan. De tweede 'Can You Sock me' kwam in oktober uit.
Burlington : It's a Fucking Matter of Detail
Hoewel door sommigen nog altijd gespeculeerd wordt dat het om een spoof gaat, lijken de uitspraken van creative director Derome anders te suggereren. De negatieve reacties op de commercials horen er volgens Derome nu eenmaal bij. 'Somme reacties zeggen dat de video's walgelijk zijn, anderen vinden ze leuk. Het is altijd een zwart-wit-reactie. Dat is nu eenmaal wat we doen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!