Model Georgia May Jagger (Mick Jaggers jongste dochter) draagt in de campagne voor het luchtje Just van Italiaans modeontwerper Roberto Cavalli op een gegeven moment niets meer dan een BH met een H-symbool om haar pols en hals, dat eruit ziet als een soefi-symbool voor Allah/God – een teken van liefde en eenheid.
De soefi’s zijn pissig omdat dit heilige symbool wordt onteerd in commercial en printuitingen.
Soefi’s zijn een wereldwijde campagne gestart om het Italiaanse modemerk te overtuigen het symbool niet langer te gebruiken.
29 juni demonstreerden soefi’s in de straten van Chicago, eerder gebeurde dat al in Londen, Californië, Texas en Duitsland. Een Britse petitie is ruim 3.000 keer ondertekend. Het merk wordt door de gelovigen beschuldigd van het stelen van hun religieuze identiteit.
Ander symbool
Cavalli beweert dat het gebruikte symbool niet hetzelfde is. Het modemerk gebruikt het symbool sinds 2011 in campagnes. De soefi’s probeerden het gebruik van het symbool al eerder te verbieden, maar de commissie voor handelsmerken van de Europese Unie gaf Cavalli onlangs gelijk.
De demonstranten vinden dat ook al roteer je het symbool, het blijft hetzelfde symbool. Het betekent nog steeds ‘God’. Als tattoo is het volgens de gelovigen een teken van zonde en representeert het lust.
Ze blijven protesteren, ook op sociale media met onder andere de hashtag #TakeOffJustLogo en een YouTube-filmpje.
Dit is niet de eerste keer dat Roberto Cavalli en zijn merk in de problemen zijn geraakt vanwege het gebruik van religieuze symbolen, meldt Daily Mail.
Tien jaar geleden, produceerden het merk een bikinilijn met een afbeelding van hindoe. Harrods haalde de lijn uit de schappen toen er door religieuze groeperingen veel tegen werd geprotesteerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!