Tekst: Hubert van Wensen
Normaal doe ik het nooit voor Sinterklaas. Daar ben ik principieel in: pas de kerstmuts op als de mijter vertrokken is!
Maar dit jaar ging het gigantisch mis. Vorige week vrijdag in de ochtend, het moet ergens op de A4 geweest zijn, kon ik mij niet meer beheersen.
Schuldbewust om mij heen kijkend naar fileburen om te zien of ze niet door hadden wat ik deed, was het in een paar seconden gebeurt: Radio 1 vloog de auto uit met de snelheid van het rendierencorps van Santa, die zo onder ‘knop 4’ van mijn radio zijn slee parkeerde.
Wat later op kantoor werd ik meteen betrapt door mijn zachte gefluit.
“All I want for Christmas is you”, hoe kom je dáár nu aan? Overvallen door deze vraag, die natuurlijk direct heel wat mannelijkheid op het spel zette, probeerde ik snel een antwoord te vinden. Kansloos dus: Sky Radio.
Kerst met Sky Radio, het is een guilty pleasure waar de Verrückte Halbe Stunde van Edwin Evers niks bij is. En kennelijk voelen veel meer mensen zich schuldig in december, want vorig jaar was Sky Radio in deze maand met 3,6 miljoen luisteraars het best beluisterde station van Nederland. Vooral vrouwen tussen de 20 en 49 jaar stemden er op af, maar ook mannen dus.
Knap hoe Sky kerstmis heeft weten te claimen. Want het is natuurlijk niet alleen de muziek van Michael Bublé die mij (wel ja, toe maar, nu ga ik ook all the way) aantrekt, het is vooral het algehele kerstgevoel dat dat doet. Een fijn gevoel: warm, knus, gezellig.
Een gevoel dat ik lekker de auto mee in neem.
Dat kerst bij Sky Radio hoort komt niet uit de lucht vallen. Het feel good station werd 29 jaar geleden in december ook al overgenomen door Wham en Chris Rea.
Denkend aan merken die zich ook met een periode in het jaar weten te associëren kom ik niet ver. Winter en Unox. Koningsdag en 538? Er is duidelijk nog voldoende ruimte op de kalender om als merk een vaste en positieve plek in onze hersenpan in te nemen. En het op die manier te versterken.
Ben bij Sky Radio nog wel benieuwd of ook op de langere termijn, gedurende de rest van het jaar, wat marktaandeel aan de strijkstok blijft hangen. Maak me sterk van wel, al was het maar omdat er vast mensen zijn die vergeten de knop weer om te zetten na kerst.
Totdat ze betrapt worden natuurlijk.
Vanaf 6 december wordt Sky Radio weer officieel omgedoopt tot ‘The Christmas station’. Het is een onweerstaanbare propositie. En zo zien en horen we ze graag. Waarom volgend jaar eigenlijk niet ook de zomer claimen, met ‘The Summer station’?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!