Sanne Reusch (25) won de prijs voor haar onderzoek naar gesponsorde reclame op blogs. Ze bekeek in hoeverre een waarschuwing voor gesponsorde blogs van invloed is op de herkenning van het merk en de mening over het merk en de blog.
Sinds 1 januari 2014 is door de Stichting Reclame Code vastgelegd dat adverteerders transparant moeten zijn over het gebruik van verborgen beïnvloedingspogingen op sociale media.
Het onderzoek van Reusch is daardoor zeer relevant, aldus de jury. Daarnaast was de jury erg te spreken over de opzet en uitvoering van het onderzoek. ‘Zowel expliciete als impliciete beïnvloeding werden onderzocht en daarbij is het verhaal ook nog eens heel helder en wetenschappelijk verantwoord opgeschreven’, aldus de juryvoorzitter, professor Peter Neijens: ‘ De resultaten zijn daarnaast ook nog eens direct te gebruiken in de praktijk, waardoor de scriptie perfect aansluit bij de missie van SWOCC. Zo is een belangrijke conclusie uit de studie dat marketeers niet bang hoeven te zijn voor de gevolgen van waarschuwingen: deze zorgen juist voor een betere merkherkenning en beïnvloeden de mening over het merk niet.’
Naast Peter Neijens bestond de jury dit jaar opnieuw uit Christian Burgers (VU), Guda van Noort (UvA), Marieke van den Berg (Roorda Reclamebureau) en Tijs Timmerman (Heineken).
De beoordeelde scripties waren dit jaar afkomstig van studenten van de Universiteit van Twente, Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen.
Het is de vierde keer op rij dat SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 9 september 2014. Sanne Reusch zal daar één van de negen sprekers zijn. Daarnaast won Reusch 1000 euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!