Dat concludeert de expertgroep Selection van Shopping2020 in haar rapport.
Om de consument een rijkgevulde shopbeleving te bieden, gaat het in 2020 meer dan ooit om een naadloze integratie van webwinkel en fysieke winkel.
Retailers die hier niet tijdig op inspelen, verliezen het van hun concurrenten, waarschuwt de expertgroep.
De expertgroep: ‘Door nieuwe digitale ontwikkelingen slim te integreren, zullen fysieke winkeliers een deel van hun marktpositie heroveren op de e-tailer. Klantinformatie moet vaker worden gebruikt en alleen als de informatie op dat moment en die plaats relevant voor de klanten is. Ook moet de retailer iedere klant een unieke klantervaring kunnen bieden en instrumenten aanreiken om zo eenvoudig mogelijk een keuze te maken tussen verschillende producten en diensten.’
Omnichannel
In 2020 verwacht Jerry Stam, senior managing consultant bij IBM en voorzitter van de expertgroep, dat de consument alleen nog echte omnichannel retailers bezoekt die in staat zijn om in hun fysieke winkels het beste van het web te brengen en omgekeerd. De consument wil volgens hem gepersonaliseerde, relevante en accurate informatie van de retailer.
Slimme hulpmiddelen als instore navigatie-apps voor looproutes, wearable devices, interactieve spiegels en het herkennen van klanten bieden ook meerwaarde in de slag om de consument.
De expertgroep Selection bestaat uit voorzitter IBM, Ace Luxury Group, adidas, Blokker Nederland, Bol.com, BOVAG, DMG, eCom Pro, Etam Groep, EUR, GrandVision, KPN, Luxaflex Nederland, Maxeda/Praxis, Mediq, Omoda, Sanoma Media en VakantieXperts.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!