Laurens van den Acker en zijn visie op design
Laurens van den Acker heeft een nieuwe designstrategie geïntroduceerd, ‘Marquerite’, die bestaat uit zes pijlers. Of liever gezegd, blaadjes – de strategie wordt gevisualiseerd door een bloem met zes bloemblaadjes, waarbij elk blaadje een fase in het leven van de mens illustreert:
1. Het eerste bloemblaadje ‘love’ staat voor de fase in je leven waarop je verliefd wordt. De conceptauto DeZir, die deze tijd symboliseert, straalt verlangen uit. DeZir heeft model gestaan voor de nieuwe Renault Clio.
2. Het tweede bloemblaadje ‘explore’ symboliseert de ontdekkingsfase. De conceptauto Captur en later de Renault Captur zijn voor deze fase ontwikkeld.
3. Hierna volgt ‘family’, de periode in je leven waarin je familie centraal staat. De conceptauto R-Space komt voort uit deze fase.
4. Dit blaadje wordt opgevolgd door ‘work’, een fase waarin je carrière maakt. De conceptauto Frendzy laat zien hoe een mogelijke bedrijfsauto er in de toekomst uit kan komen te zien.
5. Na dit harde werken komen we bij ‘play’, de periode waarin we kunnen genieten, om vervolgens ‘wisdom’ te bereiken.
6. Wisdom is de fase waarin we de wijze oudere zijn en terugkijken op de eerdere fases in ons leven.
Vanuit deze strategie hebben zes jonge Nederlandse ontwerpers vanuit verschillende disciplines – Manon Juliette, Jorrit Taekema, Nic Roex, Daan van Tulder, Ruben Kuiken en Nynke Koster – de opdracht gekregen om een lifestyleproduct ‘rondom auto’s’ te creëren. Hun vorderingen zijn te volgen de campagnesite. De hele campagne is ontwikkeld door StoryTellers Amsterdam.
Laurens van den Acker (1965) studeerde aan de Technische Universiteit in Delft. Sinds 2009 is hij Senior Vice President of Corporate Design en maakt hij deel uit van het management van Renault. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerp van alle nieuwe Renault, Dacia en Samsung modellen.
De winnaar wordt op 2 december bekend gemaakt en krijgt een masterclass in het Parijse designcentrum van Renault.
De conceptauto DeZir:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!