Reli-marketing viert hoogtij in Thailand

Thailand is in de ban van geluksamuletten. Jakutham Ramathep heten ze, het zijn kleien munten van ongeveer 5cm doorsnee, en ze brengen de drager geluk en, als't een beetje meezit, rijkdom. Het fenomeen is zo'n twintig jaar oud maar de echte rage begon vorig jaar, en woedt nog steeds onverminderd voort.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze kosten een paar cent om te maken, dragen namen als de Super-Rijke Miljonair-serie of de Geld Valt Als Regen Uit De Lucht-serie, en gaan doorgaans voor rond 15 Euro over de toonbank.

Eigenlijk kun je van een rage niet meer spreken. De Jakutham-amulettenindustrie is inmiddels een half miljard Euro waard en groeit nog steeds als kool. Dat leidt nu tot kritiek vanuit de reguliere religieuze wereld, en woorden als 'reli-marketing' of 'geloofsmarketing' zijn al gevallen.

Het begon allemaal met de oude Majoor-Generaal Phantarak Rachadej. Phantarak was een machtig en succesvol man, aan wie de bijgelovige Thais magische krachten toekenden. Waarschijnlijk om die reden werd hij gekozen als de beeltenis op een serie amuletten die in 1987 werden uitgegeven als onderdeel van een inzamelingscampagne voor een monument in de provinciestad Nakhon Si Thammarat. Die Jakutham Ramathep-amuletten, genoemd naar de gelijknamige tweelinggoden, kostten destijds 49 Bath (ongeveer een Euro).

Phantarak zwoer bij de amuletten en droeg ze continu. Hij was 103 (anderen zeggen 108) jaar oud toen hij vorig jaar overleed, en zijn begrafenis, met duizenden bezoekers waaronder de Kroonprins, was het begin van een rage die nog steeds groeit.

Inmiddels gaan die originele Phantarak-amuletten voor meer dan 100.000 Baht van de hand (2000 Euro) en zijn latere series al voorwerp geworden van speculatie. Het aantal series loopt in de honderden, en er is inmiddels een aktieve secundaire markt.

Het meest profiteert het stadje Nakhon Si Thammarat, de thuisbasis van de tweelinggod van de amuletten. De rage pompt jaarlijks vele miljoenen in de stadseconomie, via pelgrims, tempeldonaties, en uiteraard het produceren en - minstens zo belangrijk - inzegenen van de amuletten. Inzegeningsceremonies zijn uren durende spektakels, en een serie is al ingezegend door scanderende monniken in een boven de stad cirkelend vliegtuig.

Maar ook Bangkok is in de ban van de mythische Prinsen Jakutham en Ramathep. Bangkoks hoogste toren (ruim 300 meter) is tevens een van de grootste reclameborden ter wereld. Een groot deel van het gebouw bestaat uit een gigantisch billboard met doorgaans een mobiele telefoonprovider of een whiskymerk erop.

Waar Johnny Walker ooit hoogtij vierde, laat Baiyoke Tower nu een amulet zien. Uit de serie Rijk Als De Hemelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie