Zoals je vroeger nog wel eens een gesponsord blad las terwijl je het niet eens doorhad, zo worden nu programma´s gemaakt volledig in de naam van de sponsor. Dan heb ik het niet over simpele, hysterische belprogramma´s waarbij alles is nagesynchroniseerd. Nee, ook infotainment programma´s staan steeds meer open voor een sponsor. Het AD meldt dat programma´s als Das je Goed Recht, Succes Verzekerd, Holland´s got Talent, X-Factor en Holland Next Topmodel gesponsord zijn. En er staan nog meer (info!)programma´s te trappelen om een sponsor…
Oorzaak voor deze toename van gesponsorde televisieprogramma´s is dat de opbrengsten uit televisiecommercials (spotreclame) in 2008 slechts met 0.5 procent stegen, terwijl gesponsorde tv (non spot reclame) is gestegen met maar liefst 28 procent (aldus SPOT). RTL en SBS hebben nu zelfs speciale afdelingen ingericht voor het schrijven en de ontwikkeling van tv-formats op basis van een sponsor.
Een goede ontwikkeling? JA!, want onderzoek wijst uit dat we ons minder storen aan gesponserde televisieprogramma`s dan onderbrekende reclame, en NEE!, want we worden verleid met sponsor informatie zonder dat we het door hebben. Met name programma´s die zich meer lenen voor informatie dan voor entertainment begeven zich op het randje van de ethiek.
Tja, maar wat kan je er van zeggen? Voor en tijdens het programma wordt duidelijk vermeld dat het televisieprogramma wordt gesponsord door een bepaald merk. Dat dus het hele programma gebaseerd is op dat merk, dat zou de kijker wel moeten weten dan. Waar ligt de grens en wanneer zou het Commissariaat voor de Media moeten ingrijpen?
Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van zulke programma`s. Snappen doe ik het wel. Ik pleit daarom voor een kenmerk (zoals kijkwijzer) van zulke programma`s zodat als je inschakelt in het programma gelijk kan zien dat het een gesponsord programma is. Het nieuwe kijkwijzer teken zal dan wel de gehele uitzending in beeld moeten blijven. Daarnaast mag maar een beperkt aantal programma`s gesponsord worden per zender en alleen als ze voor negentig procent bestaan uit entertainment.
Top of flop?
Wat misschien ook nog wel interessant is, dat door deze ontwikkelingen de reclamebureaus zich nu zorgen maken. Adverteerders en zenders gaan in gesprek met reclamebureaus voor strategische adviezen, maar de ontwikkeling en productie van tv formats houden ze liever in eigen hand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!