Volkswagen begint haar commercial met een klein blond jongetje dat ziet hoe een potentiële New Kids-acteur in zijn gesponsorde auto stapt. “Dat wil ik ook!”, moet de kleine held in wording gedacht hebben, want al snel zien we hem meer en meer leven voor zijn sport. Resultaten worden geboekt, met altijd een Volkswagen als motivatie op de achtergrond. De jongen wordt volwassen en krijgt een bekend gezicht. Hij traint en traint, tot het moment dat onze gedachten teruggaan naar het bijna-orgasme van Hans van Zetten. Epke heeft goud, maar nog belangrijker… Een eigen Volkswagen. Ultiem geluk natuurlijk, want daar doe je het allemaal voor. Of zoiets.
Om het maar gezegd te hebben: deze lap is niet slecht en krijgt ‘gewoon’ een plekje in het supermarktschap. Genoeg kijkers zullen de commercial waarderen, als is het maar omdat niemand iets tégen de goedlachse Epke kan hebben. Als slagers kijken we echter wel iets kritischer. Waar wij namelijk wel iets tégen hebben is een gebrek aan creativiteit en originaliteit. Vanaf het eerste beeld droop de pindakaas al van het hakblok. Sterk geïnspireerd door de ijzersterke Pietertje-commercial van Calvé heeft de Duitse autobouwer dit kunstje (met minder succes ) willen herhalen. Waar echter de spanning en de met goud bekroonde kracht bij Calvé tot de payoff bewaard bleef, legt Volkswagen het er meteen erg dik bovenop. Na een paar frames kun je raden waar deze commercial naar toe wil.
Daarnaast verbazen we ons over de vreemde timing en de gekozen sporter. Als sponsor van de Olympische Ploeg hadden ze best de huidige helden een hart onder de riem mogen steken. Nu komt het over alsof van de Winterse equipe niemand leuk of sterk genoeg is om deze toch niet al te zware commercial te dragen. Op onze site concludeerden we overigens al eerder dat timing niet echt de sterkste kant van Volkswagen is…
Slagersoordeel: Een verpieterde bockworst met pindakaas en bakmeel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!