In de eerste drie maanden van dit jaar is 84 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 5,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2013, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact.
De reclamebestedingen in deze categorie overtreffen het niveau van het eerste kwartaal van 2012 nog niet. Toen werd nog 87,6 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. In 2013 was dat 79,3 miljoen en in 2014 staat de teller op 83,7 miljoen euro: 4,4 miljoen meer dan in 2013. De toename komt voornamelijk op conto van Volvo, Mitsubishi en Peugeot. Deze drie merken hebben gezamenlijk ruim 10 miljoen euro meer besteed aan autoreclames. Merken die juist minder hebben besteed zijn Ford, Kia, Opel en Toyota.
Uit de analyse van Adfact blijkt dat het mediumtype televisie zowel absoluut als procentueel het meest heeft kunnen profiteren van de toename van de bestedingen en de forse daling binnen dagbladen. De televisiebestedingen zijn 13 procent hoger, een plus van 6,2 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!