De Oscars afgelopen zondag waren een hoogtepunt wat betreft real time marketing. Alle merken waren aanwezig op de livestream die Twitter in het leven had geroepen met hashtag (#oscarrtm). Sommige van deze merken boekten succes, andere niet.
Hoogtepunt op het gebied van real time marketing was de super tweet van Oreo: “You can still dunk in the dark.” Deze tweet had meer impact dan hun tv-commercial. Zodra de stroom uitviel, tweette het koekjesmerk deze slogan. Het bericht werd in een uur 15.811 keer geretweet en had in deze tijd 19.610 Facebook likes. Ook was er veel free publicity rondom deze tweet.
Achter deze tweet zat de (digital) agency i360. Wie kan dus beter de do’s and dont’s uitleggen over real time marketing dan Sarah Hofstetter van i360?
Kies het geschikte moment
‘Succes boeken met real time content betekent investeren in een real time marketing strategie. Welke momenten zouden geschikt zijn voor het merk en niet te vergeten voor de community? Het is van belang dit op een rijtje te hebben vóór je real time informatie gaat posten. Belangrijk voor het laten slagen van real time content is ook het opbouwen van een groep gepassioneerde volgers. Als je volgers zich niet verbonden voelen met het merk, zullen ze ook niet snel content delen. Verder is het van belang om snel te reageren als een gelegenheid zich voordoet, een paar minuten te laat kan al mosterd na de maaltijd zijn.’
Plan het ongeplande
‘Real time content kan binnen een paar seconden worden verspreid. Maar om jezelf in een positie te verplaatsten om dit succesvol te doen, vergt veel planning. Merken hebben een sterke sociale achterban nodig om hun marketing te laten slagen. Lang voordat de stroom uitviel, had Oreo deze achterban al. Het voorbereiden van een real time marketing strategie bestaat ook uit het bepalen van een ‘social personality’ voor het merk. Wat is de tone of voice van deze social personality? Waarop gaat deze social personality reageren? Doet de social personality mee in discussies? Welk type content gaat hij maken of delen? Op welk soort content gaat de community reageren? Merken hebben een sterke visie nodig op het gebied van real time marketing die aansluit bij hun merk en volgers’.
Tijdens de Oscars bezette 360i 24/7 een ruimte om te wachten tot de stroom uitviel. Hofstetter geeft al aan dat dit niet realistisch is.
Real time marketing wordt steeds populairder. Aan de grond hiervan ligt de ontwikkeling dat alle consumenten altijd met elkaar verbonden zijn en real time informatie eisen. Deze informatie wordt dan vaak meteen gedeeld in sociale netwerken en gaat dus snel viraal. Deze ontwikkelingen zetten door, steeds meer mensen zijn immers online met elkaar verbonden 24/7.
Hofstetter ziet de echte uitdaging voor merken erin hun organisaties zo te structureren dat er gebruik gemaakt kan worden van real time marketing om zo met de doelgroep te kunnen engageren op momenten dat het relevant is.
Origineel artikel: Not Every Major Cultural Moment Deserves an Immediate Response
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!