De campagne is gebaseerd op het concept uit 2011 'Radioreclame. Je hoort dat het werkt.' Het concept kent twee uitvoeringen. In de eerste radiocommercial wordt de luisteraar gevraagd om de radio uit te zetten of het volume uit te draaien of een andere zender op te zetten. De luisteraar wordt steeds uitgedaagd om weg te zappen. Na elk verzoek volgen twee seconden stilte. Dit maakt de luisteraar wellicht zo nieuwsgierig dat hij niet weg zal zappen.
In de tweede uitvoering van het concept wordt de luisteraar gevraagd zich even niets voor te stellen terwijl de radiocommercial verder gaat met een bekend soundlogo van een merk. De luisteraar zal door het soundlogo het merk herkennen. Er zijn drie versies met soundlogo’s van de adverteerders McDonald’s, Albert Heijn en Unox.
Het concept is in 2011 ontwikkeld door Mark van der Heijden en Tim van de Rijdt die toen hiermee de ADCN-RAB Workshop hebben gewonnen. Kees Kroot van geluidsstudio Soundcircus heeft de commercials met de stem van Richard Kemper opgenomen.
Op de website van RAB zijn de commercials te beluisteren.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: 'Nederlands neuro-onderzoek heeft onlangs nog eens aangetoond dat radioreclame werkt, zelfs als we iets anders aan het doen zijn. De boodschap bereikt de hersenen via de oren en het onderzoek (Het brein spreekt) toonde aan dat, zonder dat we ons er bewust van zijn, de boodschap een plek krijgt in het geheugen. Daarnaast maakt een goed soundlogo de emotionele reactie los, die we gevoeld hebben bij het kijken van de televisiecommercial.'
.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!